Under säsongen kretsar det mesta runt speedwayen för Anton med tanke på att det kan vara två till tre tävlingar i veckan. Även under lågsäsong kretsar mycket kring speedway eftersom det mesta ska vara förberett när säsongen drar igång i slutet av mars eller i början av april.
För att livet inte bara ska handla om speedway så jobbar Anton under vinterhalvåret på Motorsport i Västervik. Där får han göra det mesta, från att stå i kassan till att laga cyklar och gräsklippare.
– Jag har en anställning där jag kan komma och gå ganska fritt. De dagarna som jag har tävling får jag vara ledig. Under högsäsong blir det inte så många arbetsdagar, säger Anton Karlsson.
Vad betyder det att ha något annat att tänka på än speedway?
– Det är skönt. Speciellt under vintern, även om det finns grejer att göra. Risken är att jag hade blivit trött på speedway om det hade varit 24-7. Det är skönt att ha något annat att lägga energi på. Under säsongen är det skönt att bara komma hit en dag och få tänka på något annat.
Blir det mycket speedwaysnack?
– Ja, det blir det. Inte så mycket bland personalen eftersom jag inte tar upp det, men ibland känner kunderna igen mig.
Senaste säsongen var 22-årige Antons första som senior.
Hur summerar du din första säsong som senior?
– Den var väldigt bra. Både resultatmässigt och utvecklingsmässigt. Det som gjorde att jag utvecklades var att jag fick köra mycket efter några år där man inte har tävlat så mycket. Det gick helt klart åt rätt håll.
Vad har du lärt dig och vad kan du ta med dig inför din andra säsong som senior?
– Det är att fortsätta på den inslagna vägen. Det jag märkte i år var att jag kom igång ordentligt när jag började tävla mycket. Jag ska försöka komma igång och tävla tidigare nästa år rent generellt. Förhoppningarna är att åka till Polen när de drar i gång och det brukar vara en månad tidigare än i Sverige. I år började jag köra i april och det var alldeles för sent.
För att få flera tävlingar valde Anton att åka till Polen och köra i deras U 24-serie.
– Det var mycket värt. Det var nya banor samt att jag fick tävla mer. Det gav mig värdefull erfarenhet. Eventuellt ska jag köra i U 24-ligan innan den svenska säsongen drar igång eftersom de startar tidigare, säger Anton.
I dagsläget är Anton ensam förare i Västerviks trupp med ett 0,500 i ingångssnitt sedan Noel Wahlqvist valt att lämna. Han slappnar dock inte av även om konkurrensen verkar utebli.
– Det är alltid bra med konkurrens så att man har någon att slåss med. Jag kommer att tävla mot mig själv och har jag ingen under mig så får jag se till att tävla mot någon som är över mig. Jag får skaffa mig egna mål att gå efter. Det går inte att luta sig tillbaka.
Anton är en av tre förare som är kvar från Västerviks trupp från förra säsongen. Det betyder att det kommer in en hel del nya bekantskaper i truppen.
– Den ser stark ut och det ska bli kul. Det är roligt med lite nya ansikten. Jag tror att jag kan dra mycket nytta av de förarna som kommer in. Det sätter jag lite värde på, att få in rutinerat folk som har koll. Inget ont om de som har varit här tidigare eftersom man alltid har fått hjälp i depån. Med nytt folk blir det lite ny syn på saker. Det är bra att kunna få ihop en grupp som fungerar ihop.
Under hela Antons karriär har pappa Joakim hjälpt till i depån. De senaste åren har även den tidigare rallycrossåkaren Mikael Stark hjälpt till. Senaste säsongen kom Antonio Lindbäcks mekaniker Jimmy Larsson in i depån också.
– Planen är att Jimmy ska vara med så mycket han kan. Det var väldigt mycket värt att få in honom. Han har bra koll och har nyligen varit med. Han gör det för att han tycker det är kul och det uppskattas väldigt mycket. Vi har fungerat väldigt bra tillsammans. Jimmy kommer utifrån och ser det med lite andra ögon. Relationen med pappa kanske inte blir så bra när vi pratar speedway och vi börjar bråka om allt.
Utomhus råder det vinter i Västervik med några centimeter snö och minusgrader, så långt ifrån speedwayväder man komma. Anton ligger dock inte på latsidan, utan det är mycket som ska ordnas inför nästa säsong.
– Det är stenhårt arbete under vintern med nya grejer samt med sponsorer. Det ser väldigt bra ut för mig med sponsorsidan och material, konstaterar Anton Karlsson innan han fortsätter att skruva på en cykel i verkstaden.