Ombyggnaden som ska leda till SM-guld

Inte riktigt en storstädning, men väl en rejäl ombyggnad. Så summerar Sportens Rikard Nilsson Västervik Speedways lagbygge.

Robert Lambert är en av Västervik Speedways prestigevärvningar inför nästa säsong.

Robert Lambert är en av Västervik Speedways prestigevärvningar inför nästa säsong.

Foto: Bildbyrån

Speedway2023-11-30 12:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inför den här säsongen gjordes en rejäl satsning när flera välmeriterade förare plockades in för att nå de åtråvärda SM-guldet, men Västervik stöp på mållinjen i SM-finalen mot Dackarna.

Nu tar Västervik, med lagledaren/sportchefen Morgan Andersson i spetsen, ny sats mot att vinna det efterlängtade SM-guldet.

Det är alltså fyra förare som får ge plats för fyra nya ansikten bland de åtta förare som har över 0,500 i ingångssnitt. 

Gemensamt för de fyra förarna som har plockats in är att alla har framtiden för sig. Även om Robert Lambert och Max Fricke har flera säsongers erfarenhet från GP-serien är de bara 25 respektive 27 år. Det borde betyda att de har sin bästa tid framför sig eftersom många speedwayförare når sin peak efter att de har fyllt 30 år.

Luke Becker och Matias Nielsen, båda 24 år, är två framtidsnamn som är nästa generations förare. Att Becker samarbetar med Greg Hancock betyder att den unge amerikanen inte lämnar något åt slumpen. Nielsen är ett bra bevis på att Danmark fortsätter att producera talangfulla speedwayförare. Nu gäller det för dansken att ta nästa steg och förhoppningsvis sker det i Västervik.

Ett bra kvitto på att Västervik har byggt laget för framtiden är att medelåldern på de åtta förarna som har över 0,500 i ingångssnitt har sänkts från 28,87 år till 26,37. Alltså en minskning med två år.

En annan sak som Morgan Andersson har lagt stor vikt på i lagbygget är att han fått in förare som kan och vill köra samtliga matcher i grundserien. Han vill helt klart inte uppleva samma dribblande med truppen som det blev den senaste säsongen där förare frekvent plockades in och ur truppen. 

Nu vann Västervik visserligen nio av tolv matcher i grundserien, men den riktiga kontinuiteten som många förare och lagledare vill ha infann sig aldrig fullt ut i och med att flera förare inte var tillgängliga till samtliga matcher. I längden är det inte en hållbar situation om det ska bli framgång.

Tai Woffinden ingår i truppen, men han räknas mer som en reserv och kommer att medverka när det passar hans schema. Jag kommer dock inte bli speciellt förvånad om britten kommer att delta i minst tre av matcherna i grundserien för att nå minst tolv heat som gör att han blir tillgänglig i SM-slutspelet. Det innebär att Västervik kan toppa upp laget i jakten på det efterlängtade SM-guldet.