Den gÄngna sÀsongen valde en rad toppförare att avstÄ att köra för en svensk klubb. Bakgrunden till det var en regel som sa att förare i den polska högstaligan bara fick köra för en klubb till i ett annat land.
Till kommande sÀsong finns ett förslag pÄ att förarna ska tillÄtas att köra i tvÄ ligor till utöver Polen.
â Jag var med pĂ„ ett möte kring detta senast i mĂ„ndags. Förhandlingarna gĂ„r framĂ„t sĂ„ förhoppningsvis ska avtalet bli klart under den hĂ€r veckan.
Hur kommer det pÄverka klubbarna i Bauhausligan?
â Flera förare kommer att bli tillgĂ€ngliga och min kĂ€nsla Ă€r att mĂ„nga lagledare sitter och invĂ€ntar det hĂ€r beskedet innan de pĂ„ allvar kan sĂ€tta ihop sina lagbyggen.
En del av den nya planen Àr att den svenska ligan gör om sitt körschema. UpplÀgget med vissa matcher pÄ torsdagar tas bort.
â Det Ă€r en del av kompromissen att vi frigör torsdagarna sĂ„ att de i första hand blir prioriterade som reservdagar för flyttade matcher i den polska ligan. Det skulle Ă€ndĂ„ innebĂ€ra att vi kan lĂ€gga enstaka matcher i den svenska ligan dĂ€r om de skulle behöva skjutas upp.
Mikael Karlsson har haft sin befattning pÄ SVEMO i ett och ett halvt Är nu och kÀnner att han hittat sin roll.
â Det har varit nyttigt att ha fĂ„tt vara med under ett helt Ă„r nu och se hur allt fungerar. Nu pĂ„gĂ„r budgetarbetet inför 2023 och det finns stora utmaningar för svensk speedway att jobba med.