Martin Ottosson lanserar skidor

Martin Ottosson från Västervik är inte bara en bågskytt av världsklass, han är även världens första att lansera en communityutvecklad offpistskida.

Västerviks framgångsrike bågskytt har den första specialtillverkade skidan med nummer ”1” på.

Västerviks framgångsrike bågskytt har den första specialtillverkade skidan med nummer ”1” på.

Foto: Ilkka Ranta

Skidor2013-12-10 06:48

”Vi vill bygga en skida från grunden utifrån våra egna tankar och kanske framförallt med hjälp av Freeriders forum. Vill ni vara med och hjälpa till?”.

Den frågan ställde Martin Ottosson till Calle Geijer på Åre Skidfabrik våren 2012 och för cirka en månad sen kom första skidan, Extrem Opinion, ut i butik.

Hur kommer det sig att en av Sveriges bästa bågskyttar, som jobbar på Länsförsäkringar i Västervik, sysslar med detta?

– Alpin skidåkning är ett av mina huvudintressen sen många år. Pilbågar och skidor är dessutom ganska lika rent konstruktionsmässigt, så mina erfarenheter inom bågskytte kommer till användning inom skidåkning och tvärtom.

Martin bad medlemmar på Freeriders forum att lista sina önskemål om hur en modern och mångsidig offpistskida skulle se ut. Därefter strömmade kommentarerna in, och produkttråden är nu, med runt 570 000 visningar, den mest lästa i Freeriders historia och en av de mest besökta produkttrådarna i världen, någonsin.

– Det blev en riktig succé där vi fick in en enorm mängd material från en mycket engagerad läsarskara. Skidan riktar sig till en ganska smal och initierad målgrupp i form av friåkare som i första hand åker offpist i lössnö på stora berg, och generellt sett finns det ett stort intresse för utrustning bland dessa åkare.

Åre Skidfabrik nappade, som sagt, och under ett av deras varumärken, Extrem, finns nu skidan Opinion. Skidan finns i två olika grafikvarianter. Standardversionen som säljs i butiker och en numrerad specialutgåva vid namn Limited Developers Edition. Den sistnämnda finns bara i 38 exemplar och går inte att köpa, utan är till för alla som på ett eller annat sätt har bidragit till utvecklingen av produkten. Martin har nummer ett (bilden).

– Eftersom den här skidan inte säljs i stora volymer finns den endast att köpa på nätet och i specialistbutiker.

Läs mer i tisdagens papperstidning.

Bakgrund till projektet

I och med att jag har testat nästan alla offpistinriktade skidor på marknaden har jag bra koll på vilka egenskaper åkaren värdesätter i ett par skidor. Jag har länge haft en vision om att utveckla en egen modell som har just dessa egenskaper.

För ett år sen kände jag att tiden var mogen att förverkliga den. Jag tog hjälp av min testgrupp och utformade ett koncept, kallat Project Opinion, som skulle vara lockande för en skidfabrikant.

Kärnidén var att vi använde oss av Nordens största öppna skidforum, Freeride, för att fånga in idéer och synpunkter från den tänkta målgruppen.

Vi ville bygga skidan i Åre Skidfabrik, eftersom vi anser att de bygger kanske branschens bästa konstruktioner. Dessutom finns de i Sverige och har en relativt liten och flexibel anläggning.

Vi hade bra timing och kontaktade fabriken i en tid när de nyligen hade fått en ny VD som var öppen för nya idéer och de var mycket positiva till initiativet.

Foruminlägget kan läsas på www.freeride.se/opinion

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!