Målet denna gång är Östersund och Östersund Winter Rally. Det kommer att vara rikligt av den vita varan och vinterväglag hela vägen över de elva mil av specialsträcka.
Tävlingarna i norr inleds med två sträckor under fredagen, den första är i 5-skogen på cirka 22 kilometer samt publiksträckan på skidstadion senare under kvällen. Resterande fem sträckor körs under lördagen, tävlingens sista sträcka är klassikern Husås-Andviken.
Det är en snabb och rytmisk väg med många krön. Storfavorit är P-G Andersson med codriver Emil Axelsson, och i Junior SM-klassen är favoriten Pelle Wilén.
Tommy Johansson och Oskar Almqvist hoppas på en bättre placering än sist.
– Vi plockade på oss några poäng i Gävle, nu siktar vi på en bättre placering. En fördel är att vi slipper spåra för oss bakhjulsdrivna denna gång, då vi är femte bil ut i juniorklassen, säger Tommy Johansson.
Hur är formen?
– Den är god, bilen är klar nu efter att vi hade lite strul med växellådan. Detta upptäckte vi efter att ha modifierat avgassystemet och skulle ”bromsa” bilen i Oskarshamn. När vi körde upp på bromsbänken så hördes ett dunkande ljud från växellådan. Det var ett lager som gått ner sig, tur att vi upptäckte det just där och inte i Östersund, svarar Tommy.
Fotnot: Bilen kör i en bromsbänk/rullande landsväg där man mäter hur mycket effekt bilen ger ut på drivhjulen.