Stjärnan kan vara förlorad för Västervik

Polska Ekstra Liga står fast vid sitt beslut och det kommer att troligen drabba Västervik Speedways Jason Doyle.

Västervik Speedway eller inte är frågan för Jason Doyle.

Västervik Speedway eller inte är frågan för Jason Doyle.

Foto: Mikael Fritzon

Speedway2020-11-18 16:20

För ett par veckor sedan meddelade ledningen för Ekstra Liga att förarna får bara köra i ytterligare en klubb förutom den polska.

I dagsläget har Västervik kontrakt med fyra förare som ska köra i Ekstra Liga nästa år; Jason Doyle, Jack Holder, Jaimon Lidsey samt Bartosz Smektala.

Doyle har gjort klart engelska Swindon. Därmed har Jason avtal med två klubbar förutom Leszno i Polen.

– Jag pratade med Jason och han sa att så snart vi börjar i England kommer han att köra för Swindon, således avstår han från att starta i Sverige, säger Swindons manager Alun Rossiter till polska speedwaysajten po-bandzie.com.pl

– Det är ett uttalande som får stå för Alun Rossiter. Vi för en kontinuerlig dialog med våra förare och vi kommer komma med ett ställningstagande hur vi ska hantera den här frågan inom kort, säger Västervik Speedways sportchef Morgan Andersson.

För Lindsey och Smektala kommer detta inte bli några problem eftersom de bara kommer att köra i Sverige och Polen.

Tony Olsson, ansvarig för rundbanesektionen på Svemo, har deltagit på ett möte med den internationella ligaföreningen där den uppkomna situationen diskuterades.

– Beslutet var redan taget av polackerna. Vi kan framföra våra åsikter och vad vi anser, men det var man inte speciellt intresserad av. Deras argument hela tiden är att förarna inte behöver skriva kontrakt i Polen, men skriver de kontrakt så är det här vad som gäller. Beslutet kommer de inte ändra på oavsett vad vi tycker, säger Tony Olsson.

Har förbundet inte möjligheten att utförda startförbud för de förarna som vill köra i Ekstra Liga?

– Det är klart man kanske kan om man vill ha en konflikt med sina egna förare så skulle det kunna vara en framkomlig väg. Varken vi, England eller Danmark är intresserade av bestraffa våra egna förare på grund av ett beslut i Polen. Det är inget stort påtryckningsmedel på polackerna, svarar Tony.

Om Svemo skulle stoppa de svenska förarna från att köra i Ekstra Liga är risken stor att polska förbundet inte tillåter sina förare att köra i Sverige.

– Vi har försökt resonera med dem och få dem att förstå, men de tycker att de gör en tjänst för övriga serier eftersom det skapar utrymme för andra förare. På sätt vis är det rätt, men det är sättet polackerna gör det på. Vi kommer ha en serie och det kommer även Danmark samt England förhoppningsvis att ha, säger Tony Olsson.

Karta: Hejla Arena
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!