Syftet med restaurangdelen i ishallen är att generera en vinst till Västerviks IK. Jämför man 2021 (pandemiåret) med 2022 blir det ett stort steg rätt riktning för VIK.
Under senaste säsongen 22/23 har både försäljningen och vinsten ökat med hjälp av publikaktiviteter i hallen.
– Pandemiåret 2021 sålde vi knappt någonting och gjorde en förlust, men klarade oss tack vare pandemistöd med mera. Jämför man det med 2022 har försäljningen ökat något enormt och även vinsten. Trots det var vi missnöjda med 2022 och har jobbat järnet sen jul och lyckats öka försäljningen med 14 procent och vinsten med cirka 50 procent till 600 000 kronor tack vare tjejkvällar, pannkaksdagar och annat.
Hur kan vinsten ha ökat så pass mycket?
– 2018 och 2019 sålde vi massor utan att göra någon vinst. Men nu går det bättre för oss än någonsin när det gäller den biten och sen jul har vi gått med vinst på ungefär 100 000 kronor per hemmamatch. Det har skett genom att göra noggranna uppföljningar och se över marginaler. Vi hoppas gå med vinst på över miljonen nästa säsong, säger Widén som har fler planer angående matcharrangemangen.
– Vi kommer att ha nya system när det gäller att köpa exempelvis dricka i hallen. Vi kommer att använda oss av en app ungefär som vissa restauranger gör där man kan beställa och betala sin dricka i appen och sen gå och hämta den när den är klar istället för att stå i kö.
– Vi planerar för att bygga ett loftgolv med 130 platser i hörnet mot fotbollens A-plan (mittöver från där ismaskinen står) där vi kommer att ha försäljning. Vi kommer även att öppna upp toaletterna som är utanför hallen på kortsidan där, under A-lagets omklädningsrum kan man säga.
Så länge ska VIK:s ordförande njuta av utmärkelsen från Sveriges företag.
– Vi är jättestolta men oerhört förvånade att vi blivit utsedda till Kalmar län bästa företag i vår bransch med Hyllan Event AB, säger Urban Widén.