VIK hoppas på mer publik

Västerviks IK:s två första play off-matcher har samlat drygt 2 000 åskådare till PlivitTrade-Hallen.

Västerviks IK tycker att laget förtjänar fulla läktare, speciellt nu när det spelas playoffhockey.

Västerviks IK tycker att laget förtjänar fulla läktare, speciellt nu när det spelas playoffhockey.

Foto: Karin Hertz (arkiv)

ishockey2015-03-03 21:32

I grundserien hade VIK ett snitt på 700 åskådare/match och i Allettan var snittet 1 022 åskådare/match. Första play off-matchen mot Mariestad sågs av 968 åskådare och mötet med Hudiksvall lockade 1 076 åskådare.

– Det är svårt att säga varför inte play off-matcherna har lockat mer publik. Det verkar som att publiken är svårflörtad, och sedan hade inte Hudiksvall med sig några supportrar, säger VIK:s ordförande Lars Jörbrink.

Inför play off har biljettpriserna höjts, och det finns det delade meningar över. Några tycker att man skulle behållit samma priser som i Allettan och några andra tycker att man skulle höjt priserna ytterligare.

– Skulle det komma 100–200 åskådare ytterligare innebär det ökade intäkter med 20 000–30 000 kronor för oss. Kommer det inte 1 200–1 400 åskådare mot Troja/Ljungby på fredag vore det konstigt. Troja kommer säkert ha med sig 100 supportrar.

Vinner VIK mot Troja väntar kvalserien till allsvenskan.

– Slår vi Troja så är jag ganska säker på att vi spelar i allsvenskan nästa säsong. Det är lättare att ha två lag efter sig i kvalserien än att slå ut Troja.

Är föreningen mogen för allsvenskan?

– I dagsläget är vi inte det, men vi måste vara optimistiska. Vi kan inte vara nöjda med att ha gått till play off. Just nu är vi fem-sex personer som har drivet och som har strävan att hela tiden bli bättre.

– Skulle vi gå upp i allsvenskan måste vi anställa folk som jobbar både med det sportsliga och med marknadssidan.

I dagsläget omsätter VIK ungefär 5 miljoner kronor. Skulle det bli allsvenskan måste omsättningen höjas med 10 miljoner kronor. Visst bidrag betalas ut från förbundet och klubben får del av tevepengar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!