Så ska VIK vända publiktrenden

Publikutvecklingen så här långt har inte varit vad Västerviks IK hade hoppats på.

Publikintresset. Hittills har VIK:s hemmamatcher setts av 271 åskådare färre i snitt per match jämfört med förra säsongen.

Publikintresset. Hittills har VIK:s hemmamatcher setts av 271 åskådare färre i snitt per match jämfört med förra säsongen.

Foto: Ilkka Ranta

ishockey2017-11-14 18:30

De nio första hemmamatcherna i Hockeyallsvenskan har setts av 1 504 åskådare per match. Jämfört med förra säsongen sågs de 26 hemmamatcherna i grundserien i snitt av 1 721 åskådare per match.

Det är alltså en minskning med 217 åskådare per match.

– Det är ingen kul läsning publikmässigt i grunden, men vi räknar inte specifikt på hur många åskådare vi behöver för att fylla upp hallen. För oss handlar det om att få en balans mellan årskortsinnehavare och den dagliga publiken. Årskortsförsäljningen har varit bättre i år jämfört med förra året, säger VIK:s klubbdirektör Johan Rothlind.

VIK har en budget per match och där ligger man lite efter i dagsläget, men i nuläget höjs det upp av årskortsinnehavarna.

– Vi känner oss trygga i det just nu, men vi hoppas att de kommande kampanjerna och resultaten börjar tugga i gång så att det blir en automatisk effekt. Än så länge är det vatten under broarna.

I ett försök att lyfta publiksiffrorna kommer VIK att genomföra flera olika punktinsatser.

– Vi ska göra aktiviteter tillsammans med Västervik Framåt. Vi ska bland annat köra en "Ladies Night". Vi gör ett byte med Tingsryd där våra årskortsinnehavare får gå in gratis på respektive bortamatch. Vi kommer ha olika biljettkampanjer där vi försöker öppna upp så att folk som inte är här annars hittar till hockeyn. Vi kommer försöka synas lite mer där vi kommer att ha lite erbjudanden redan inför fredagsmatchen.

Utrymmena i Plivit Trade Hallen är begränsade och det gör det svårt att röra sig i hallen.

– Det är den utmaningen vi har. Under ett långsiktigt perspektiv måste vi få till en ny arenamöjlighet för att konkurrera kommersiellt så att man kan se hockey från en bra plats i arenan. Gärna bekvämt.

Måndagens hemmamatch mot Almtuna var en så kallad "enkronasmatch" och totalt fick VIK ihop 161 kronor. Det gjorde att intäkterna från sponsorerna blev 277 403 kronor.

– Där landar vi in i budget. Sedan får vi en läxa att välja rätt match till nästa gång. I det stora hela är vi nöjda.

2021 fyller VIK 50 år och klubben ska ta fram en vision för de tre kommande åren.

– Styrelsen kommer att sätta sig och göra ett strategiarbete för att ta fram en vision inför 2021. Vi försöker hitta några områden som vi ska försöka prioritera. Det är dels organisationen och ekonomin eftersom den blir en väsentlig del, men även att titta över rutinerna för ungdomsverksamheten och värdegrunden samt gymmasieprofilen som vi har startat. Nu får vi steppa upp och visa att vi vill vara på den här nivån. Utveckla evenemangen för publiken, men där är vi lite strama med den arenan som vi har. Vi måste dock göra det så bra som möjligt. På marknadsidan handlar det om hur vi ska jobba för att nå ut till nya partners, konstaterar Johan Rothlind.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!