Efter en höst där publiksiffrorna oftast inte kommit över 1 000 personer per match har det ökat betydligt de fyra senaste hemmamatcherna där 1 000-gränsen har passerats.
Matchen mot Björklöven sågs av 1 250 åskådare, AIK av 1 067, Djurgården av 1 367, och Mora sågs av 1 593 åskådare. Publiksnittet är nu uppe i 1 028 åskådare per match.
Publiksiffran mot Mora var säsongsbästa när det bjöds på fri entré tack vare välvilliga sponsorer samt privatpersoner. 127 företag och 112 privatpersoner stöttade med olika belopp. I publikintäkter blev det runt 390 000 kronor.
– Full hall implanterade vi under pandemin när vi inte fick ta in någon publik. Vissa företag går med på att fortsätta köra full hall medan andra företag säger till oss att nu får ni faktiskt fylla hallen. Det är väldigt blandat mellan företagen hur det ser ut. Det är lite större oro på marknaden nu. Därför var det svårare att sälja in den här matchen jämfört med den i höstas, säger VIK:s försäljningschef Joakim Englund.
VIK har lagt energi på att få publik till matcherna genom olika evenemang. Mot Björklöven var det familjedag med olika aktiviteter för barnen. Mot Djurgården genomfördes livepodd av VT:s HockeyVIKen samt "Walk for VIK" och på fredag när Vita Hästen kommer är det "Ladies Evening".
– Eftersom köpkraften minskar gäller det att vi ordnar bättre evenemang och det tycker jag vi har gjort. Nu har vi Ladies Evening och det kommer bli slutsålt på Hyllan där vi har haft bra beläggning i de senaste matcherna, säger Englund.