På onsdagen meddelade klubben att man har anställt Englund som försäljningschef med inriktning mot partners.
"Västerviks IK anställer Joakim Englund som Försäljningschef för Partners och Sponsorer. Han tillträder sin tjänst efter påsk. Joakim har ett förflutet som spelare i VIK under åtta år och var med i VIK:s klättring genom seriesystemet. Han var med i laget som tog steget upp i Hockeyallsvenskan säsongen 15/16 och spelade sedan två säsonger på den nivån. De senaste åtta åren har han arbetat på Västerviks-Tidningens säljavdelning", skriver klubben i ett pressmeddelande.
Man fortsätter:
"VIK behöver stärka sin befintliga marknadsorganisation som under en längre tid drivits av ideella krafter. De har gjort ett bra jobb men VIK behöver jobba mer intensivt och professionellt med den del av föreningens verksamhet som utgör en av de viktigaste intäktskällorna. Marknadsorganisationen kommer även fortsättningsvis att bestå av ideella krafter men under ledning av Joakim Englund. Joakim har dessutom ett brinnande intresse för ishockey men också ett stort hjärta för VIK."
Englund själv ser fram emot att kliva in och börja jobba och berättar om hur processen bakom överenskommelsen gått till.
– Klubben har fattat beslutet att stärka upp den delen av organisationen och vi inledde i slutet på förra året en diskussion kring upplägg. Vi hittade en lösning som passade och jag kom fram till att jag var sugen på att testa något nytt. Jag har trivts fantastiskt bra på Västerviks-Tidningen men nu fick jag en öppning att komma in i VIK:s organisation igen.
Har du saknat att vara en del av hockeyn?
– Absolut, jag har alltid brunnit för hockeyn, är uppvuxen i den miljön och är bekväm i den. Sen är ju den här rollen något helt annat än när jag var spelare.
Kan du beskriva lite mer vad ditt jobb kommer att gå ut på?
– Jag kommer att vara inriktad mot partners, alltså sponsorer, att stärka de banden och ge dem ett högre värde tillbaka. Vi som klubb måste öka intäkterna och då måste vi också öka värdet våra partners får ut av att samarbeta med oss.
Att du har en bakgrund som framgångsrik spelare i klubben skadar inte, antar jag.
– Jag hoppas inte det i alla fall. Det finns ett brinnande intresse i stan både som åskådare och hos företag så när man kommer ut och börjar inleda en diskussion så är det lätt hänt att man kommer in på hockeyn.