Försäljningschefen om VIK:s siffror under inledningen

En intressant följetong under säsongen, med tanke på det så kallade kontrollåret Västerviks IK befinner sig i, är klubbens ekonomiska läge. Här ger klubbens försäljningschef Fredrik Stoltz en lägesuppdatering efter säsongsinledningen.

I snitt har 1046 personer per match besökt Tjusthallen den här säsongen.

I snitt har 1046 personer per match besökt Tjusthallen den här säsongen.

Foto: Daniel Nestor/Bildbyrån

Ishockey2023-10-14 18:00

När VIK i onsdags kväll föll mot Mora var det säsongens fjärde match i vad som alltjämt går under namnet Tjusthallen. De fyra matcherna (utöver Mora har Kalmar, Djurgården och Östersund gästat) har lockat i snitt 1046 personer.

– Den siffran är högre än de 900 vi har budgeterat med och av dessa matcher har vi egentligen bara haft en publikmatch med bortafans, den mot Kalmar. Djurgården drog en del men de hade inte ett organiserat bortafölje på det sättet, säger Stoltz.

Är du nöjd med siffrorna hittills?

– Nöjd kommer jag aldrig att vara. Nej, skämt åsido, det är bra. Vi ligger på plus i jämförelse med förra året men jobbet fortsätter och vi måste fortsätta nå fler.

En modell Stoltz och hans kollegor arbetat med är så kallade kampanjmatcher. Den vi sett hittills är den till stöd av Rosa Bandet och bröstcancerfonden, en kampanj som fortsätter under hela oktober.

– Nu går vi in i en period med tre raka fredagar med hemmamatcher och strax därefter en hemmamatch mot Brynäs så lyckas vi inte höja snittet nu blir jag ledsen. Sen kommer vi att ha lite olika kampanjer under de kommande matcherna.

Närmast kommer en så kallad "Oktoberfest" på Hyllan, under matchen mot Södertälje. Fredagen efter hålls VT:s podcast HockeyVIKen live i Tjusthallen innan nedsläpp och en vecka senare är det dags för Ladies Night.

– Vi kommer att jobba mer riktat, alltså mot specifika grupper som vi kommit fram till att vi kan locka fler av. Vi behöver få folket till hallen om vi ska klara ekonomin, säger Stoltz.

En viktig aspekt i det hela är hur många kronor en åskådare spenderar i snitt. Det har Stoltz järnkoll på.

– Den siffran skulle jag kunna ge dig på öret match för match, det håller vi koll på efter varje match. Sammanfattningsvis kan jag säga att vi har en ökning den här säsongen kontra förra. Vägen framåt för oss, om vi bortser från ökade sponsorintäkter, är just den siffran. Så att följa det förloppet är väldigt intressant, den vägen kan vi agera i tid.

– Säg att vi snittar 1000 personer per match och att varje åskådare gör av med 12 kronor mer än tidigare, det blir en del pengar över 26 hemmamatcher.

En publiksiffra över snittet och ökad spendering av de som är i arenan är såklart gynnsamt för bokslutet som alltså måste sluta med att VIK har åtta procent av omsättningen i eget kapital – men Stoltz ser förbättringspotential i vissa delar.

– Vi vill få ännu fler matchtröjor i hallen under matchdag, det har varit lite spridda skurar där.

– Familjeläktaren kan vi också utveckla. Vi ser att det, framför allt på vardagsmatcher, finns en hel del tomma stolar. På fredagar och helger är det jättebra men vi har ett jobb att göra för att få familjerna att gå på hockey även i veckorna.

Och beträffande namnet på arenan har man fortfarande inte slutit avtal med någon.

– Nej, vi för fortfarande diskussioner i den frågan. Jag hoppas att inom en snar framtid kunna presentera ett namn, men det är inte klart än. Diskussionerna är längre gångna än de varit tidigare, i alla fall.

Loftbaren då?

– Den är så gott som klar, det är ett golv som ska dit och jag kan med 99,9 procents säkerhet säga att den baren kommer att så klar till Södertäljematchen men den invigs inte officiellt förrän veckan efter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!