Emil Georgsson har aldrig flugit flygplan tidigare, och det finns en anledning till det.
– Någon har väl sagt någon gång att det är farligt att flyga, och det satte sig någonstans. Jag vet ju, precis som alla andra, att det är farligare att köra bil. Men det handlar väl om något slags kontrollbehov, att man inte kan göra så mycket i ett flygplan om det händer något, säger 30-åringen som flyger till Gotland med lagkamraterna i Västerviks IK på onsdagen.
– Det är klart att jag är stressad. Det är min största utmaning och en stor del av mitt fokus ligger där. Samtidigt är det en bra chans att äntligen ta itu med det här. Det är en 30 minuters flight. Om det skulle bli strul är vi snart nere igen. Dessutom flyger jag med folk jag känner, vilket känns bra.
Fanns det några tankar på att du skulle åka färja istället?
– Nej, det fanns det faktiskt inte.
När Emil fyllde 30 år i augusti fick han en flygresa till London i april som födelsedagspresent.
– Efter det tog jag kontakt med psykologen Rickard Kindgren. Sen dök det här upp, och vill det sig väl är det risk för fler flighter i vår om vi skulle få möta Asplöven i ett allsvenskt kval exempelvis. Jag har fått lite tips.
Vad är det för tips?
– Bland annat med andningen och hur jag ska arbeta med kroppen om jag får något påslag där uppe. Det är mest paniken jag är rädd för, inte för att jag ska dö. Var fjärde svensk har någon slags rädsla för att flyga, jag måste tillåta mig att vara rädd, säger Georgsson som har talat om för lagkamraterna hur han känner.
– Jag har fått bra uppbackning av både klubben, laget och annat folk. Karlin (Mattias, tränaren) har vetat om det i flera år och frågade mig redan inför matchen mot Hudiksvall då det också var tal om att flyga. Men det var lite tätt inpå och jag behövde fundera. Karlin har varit jäkligt bra med det, menar Emil som slapp den gången då det blev buss istället.
Börjar du bli nervös?
– Två veckor har nog aldrig gått så fort som de två senaste. Tisdagen innan match brukar vara den värsta och segaste dagen, men den har bara rullat förbi. Det känns att det är något på gång, men det är inte så att jag hyperventilerar. Vi får väl se hur det blir när de stänger flygplansdörrarna, det är då det blir definitivt. Vad som helst kan hända över Östersjön i morgon (läs i dag), säger Emil och skrattar.
– Klarar jag av flygningen kommer jag att ha störst huvud på hela Gotland.
Den assisterande lagkaptenen är noggrannt förberedd inför resan.
– Allt är planerat. Jag kan allt om Saab 2 000 som vi ska flyga med, och jag har säkert tittat på 1 000 flighter på Youtube, både starter och landningar. Jag vet ju att jag har ett slags kontrollbehov och vill vara så påläst som möjligt.
Förhoppningsvis går det bra och blir starten på något nytt och roligt. De andra i laget får ta ansvar för att vi vinner matchen, avslutar Emil Georgsson med ett skratt.
Laget matchas likadant som VIK avslutade matchen mot Troja/Ljungby, det vill säga att Victor Lindman är tillbaka i första backpar istället för inlånade Ludvig Martinsson som blir sjundeback. Samt att Alexander Pettersson går in i fjärdekedjan och Robin Byström blir 13:e forward.
När det gäller Henrik Hjerpe ska han besöka ortopeden under onsdagen.
– Eventuellt ska höfterna röntgas. Vi får se vad specialisten säger, berättar målvakten.
– Ortopeden bestämmer om Hjerpe följer med till Gotland eller inte, konstaterar Mattias Karlin som fortsätter att matcha Ludvig Engsund efter målvaktens kanoninsats mot Troja/Ljungby senast.