Gotland nästa för förarna

Elva är de, Västerviksborna som skall köra den i särklass största endurotävlingen i landet, Gotland Grand National. Tävlingen ingår i enduroklassikern tillsammans med Ränneslättsloppet och Stångebroslaget.

Fredrik Karlsson och Björn Uddman vill köra bättre än senast.

Fredrik Karlsson och Björn Uddman vill köra bättre än senast.

Foto: IR-FOTO/Ilkka Ranta

Enduro2015-10-22 22:00

Västerviksförarna är en blandad skara, från de som åker för första gången till de som kör för 15:e året i följd.

Christian Petersson är veteranen med 15 starter och en åttondeplats som bäst, till Joakim Svensson som gör sin första start.

När vi pratar om resultat siktar Christian, som deltar i två klasser, på en pallplats i klassen veteran. Den tävlingen körs under fredagen. I klassen 30–39 år, som han deltar i under lördagen, är han nöjd med en plats runt 20:e.

– Men jag siktar på topp tio, säger Christian.

Joakim i sin tur siktar på en placering som är bra.

– Jag ska köra minst fem varv har jag tänkt. Jag har varit med i depån under tidigare år, och nu bestämde jag mig för att köra själv i år som en avslutning på motocrosssäsongen.

Henrik Bolmelid som kör för åttonde året fyller snabbt i:

– Fem varv, det sjätte varvet som är det sista är värst, då är du så trött så trött efter har kört åtta mil.

Henrik riktar in sig på en plats bland topp 50 i breddklassen 40–49 år.

På frågan om underlaget och vädret spelar roll, svarar de erfarna GGN-åkarna följande:

– Bäst är det när det är fuktigt, så där lagom. Är det torrt då går det i regel för fort med avåkningar och så, och är det regnigt är det riktigt tungåkt.

Fredrik Karlsson och Björn Uddman, kör för nionde respektive fjärde gången, påpekar att det handlar om att känna sig själv och se hur de andra kör, och utmaningen att vara bättre än senast.

– Sen är det det här med allt runtomkring som är roligt, folkfesten.

Fredrik ska försöka hamna bland de 30 bästa i klassen 40–49 år. Björn kör för första gången i klassen 30–39 år och ska försöka komma bland de 75 bästa i mål.

Hur beskriver ni idealet för GGN?

– Starta bra, komma iväg från trängseln, köra tre varv, tanka och fortsätta i tre varv till. Eventuellt byta hjälm och handskar vid tankningen, tiden under tankstoppet är värdefullt, minsta tappad sekund där syns i slutresultatet. Ett varv på Tofta är cirka 22 kilometer långt, säger Christian och Henrik.

Markus Lundgren, nyblivna silvermedaljören i enduro-SM, gör sin andra start på Gotland. Senast han körde här var 2011 i ungdomsklassen och då körde han inte ett helt varv.

Vad har du för strategi Markus?

– Ligga på från start. Inte tänka på underlaget, och att gå lite på chans det första varvet. Gör jag inte det, då tappar jag minst två minuter med en gång och är efter.

Placeringsmässigt siktar Lundgren på topp tre i juniorklassen. Chansen finns, och samtidigt pressen.

– Underlaget är lite nytt och jag är nervös, men det ska gå vägen. Jag har farten och ska köra alla sex varven, avslutar Markus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!