Arrangemanget är en sommarupplaga av tävlingen som kördes under SM-veckan i Falun tidigare i år.
De tre nämnda som deltar är Göran Andersson och Andreas Wilke från Tjust MK samt Jörgen Johansson från Linköpings MS. Mats Lundholm skulle ha startat, men lördagens Skilling 500 krävde sin tribut i form av trasig motor.
– Det är alldeles för mycket som är trasigt i motorn för att vi ska hinna bli färdiga till helgen, berättar Mats Lundholm.
Om sina chanser tror förarna följande:
– Jag åker inte så mycket på asfalt och som förhandsbeskedet om banan ser ut så är det accelerationen som avgör. Min Volvo är en tung bil, här kanske det vore bättre med en mindre bil som en Opel Corsa, men vi ska gasa så gott det går och går jag till final så är jag riktigt, riktigt nöjd, säger Göran Andersson, som med sin oerhörda rutin från otaliga rally- och backtävlingar är lite av old-timern i sammanhanget.
Jörgen Johansson tror på en topp tio-plats.
– Kanske inte så mycket för min egen del, men för någon av oss tre.
Med det menar Jörgen Andreas Wilke, Göran Andersson samt sig själv.
– Det kommer vara mycket trångt, många 90-gradersböjar, och det gynnar varken mig eller Göran med våra lite större bilar. Men jag tror ändå på topp tio för någon av oss, berättar Jörgen Johansson.
Andreas Wilke, nykomlingen i sammanhanget, som förövrigt leder årets RS-serie ska försöka ta sig till en final.
– Det är de tolv bästa i klassen som går till finalen. Många som deltar är specialister på asfalt. Jag är mer en allroundåkare på både grus och asfalt, men det ska bli riktigt kul, säger Andreas Wilke.
Bansträckningen i Halmstad är på 2,5 kilometer. 90 procent av banan körs på asfalt och resten på grus. Sträckan körs inledningsvis två gånger, och den bästa tiden av de två åken ger en plats till finalen.
I finalen körs det också två åk och bästa tiden avgör vem som är svensk sprintmästare 2013 i två- eller fyrhjulsdrivet.