Teamet runt Danielsson tog en risk, en chansning som gick hem. De satsade på en äldre bakaxel med högre bakaxelutväxling, men sämre hållbarhet. Utväxlingen gjorde att Danielsson kunde åka lite lite fortare, på den långa rakan på Mantorp. Och därmed vinna båda racen och säkra tredjeplatsen i årets V8 Thunder Cars mästerskap.
– Jag är nöjd med finalhelgen fast vi räckte inte riktigt till att vinna idag. Om jag ser på hela säsongen så känns det lite surt, men det är totalpoängen som räknas. Och hur viktigt det är att plocka poäng i samtliga deltävlingar, avslutar Jens Edman.
Edman har varit jämnheten själv under säsongen. Han har gått i mål i nio av tolv race, med fyra förstaplaceringar, tre andraplatser samt en poäng i Falkenberg som facit.
Poängskörden i Falkenberg borde ha varit högre, men en avsiktlig påkörning från en medtävlare i första kurvan förstörde den helgen. Plus att en liknande händelse i Tierp och en nolla från Karlskoga sinkade Tjust MK-föraren från forstaplatsen i V8 Thunder Cars.
Så här slutade topp 5 i mästerskapet: 1) Fredrik Ros 182 poäng; 2) Jens Edman 170 poäng; 3) Alx Danielsson 154 poäng; 4) Patrik Flodin 112 poäng; 5) Daniel Ros 108 poäng.