Och som det kändes och rattades uppför de 1 000 meter grusväg, gruset yrde om de potenta tävlingsbilarna. Några sladdade som farmors lilla kråka medan andra försökte hitta idealspåret.
En som hade otur redan på inledande träningen var Mikael Eriksson, Strängnäs. Växellådan eller något liknande gick sönder i Porche 996:an som han rattade.
Hemmaförarna från Tjust MK hade blandande framgångar. I rallycrossklasserna Super Nationell, Super Nationell 2400 cc och Super Nationell max 2150 cc fanns sex deltagare. Bäst lyckades Tommy Johansson i lilla klassen 2150 cc, en andraplats, endast slagen med 0,19 sekunder i mål blev det för Tommys del.
Christer Jonsson körde i Super Nationell 2400 cc, han hade målsättningen att komma bland topp tre. Nu slutade han på en femteplats, cirka en och en halv sekund från täten.
– Bilen gick på tre cylindrar ett tag i det första kvalåket, så jag visste att det gällde åka undan i andra åket. Och det gjorde jag, en sekund fortare, men det gjorde även de andra, säger Christer Jonsson.
Jerry Jonsson slutade sjua och Stefan Johansson knep åttondeplatsen i klassen 2150 cc.
Bland de tvåhjulsdrivna rallybilarna fanns fem Tjust MK-förare med. Här var det Johan Karlsson som lyckades bäst med en tredjeplats i klassen, slagen med 0,83 sekunder.
– Jag laddade lite för mycket i det sista åket, berättar Johan.
Göran ”Lillen” Andersson slutade på en 12:e-plats,
– Jag sladdade för mycket och det var kantigt.
Jimmy Eriksson slutade på en sjätteplats, 1,12 sekunder efter täten. Mats Lundholm luftade sin snygga Mercedes och hamnade på en 18:e plats.
I ekonomiklassen slutade Viktor Nilsson, Tjust MK, på en femteplats i sin WV Golf. Ulf Eriksson, Vimmerby MS, gjorde två och en halv bra åk, i träningsåket laddade Uffe på rejält. Likaså i de två åken, så hårt att en drivaxel havererade.
– Jag drog av en drivaxel i flyget i andra åket, synd då det flöt på bättre o bättre ju mera jag körde. Men vi gör allt vi kan för att köra på söndag.
Klubbkompisen Robin Skälhammar slutade på en sjätteplats i rallycrossklassen 2400 cc.