– Det är en ny erfarenhet för mig, och för de flesta av oss som kör i mästerskapet, att köra där. Inledningsvis blir det till att knalla runt banan för att hitta bromspunkter, kika på kantstenar och höjdskillnader. Banan är kuperad, det skiljer visst uppemot 40 meter mellan den högsta och lägsta punkten. Den är utmanande, vilket passar mig bra, säger Edman.
Något nytt sedan premiärsegern?
– Nej egentligen inte. Vi har gått igenom bilarna och nu gäller det att samla så många poäng som möjligt under helgens två race. Mästerskapet är viktigast. Visst vill man vinna, för farten till det har vi, så taktisk körning är det som gäller, avslutar Jens Edman.
Rudskogsbanan är, som sagt, en ny erfarenhet för de flesta i V8 Thundercarsmästerskapet, därför får förarna lite extra träningstid på banan innan söndagens race.
Racingbanan Rudskogen är belägen i Östfold söder om Rakkestad kommun. Närmaste svenska samhällen är Årjäng och Töcksfors. Banan invigdes 1990 och slingan mätte då 1 910 meter. I dag är banan utbyggd, 2012 stod den nya banan på 3,3 kilometer färdig.