Även i år är start och mål förlagt till Vimmerby. En av nyheterna för året är dragningen av de tre dagsetapperna. Kisa är ny ort för ett av lunchuppehållen och andra nyheten är segerpriset Clarence von Rosenpokalen.
I den moderna KAK Midnattsolsrallytandan kommer pokalen ges till det snabbaste tvåhjulsdrivna ekipaget, skriver arrangören på sin hemsida.
Från Tjust MK är Mats Lundholm tillsammans med co-driver Cindy Brüggeman anmälda till start i klassen Historic Rally. Mats har inte kört en meter sedan tävlingen i fjol då han gjorde en rejäl avåkning. Målsättningen för årets deltagande är följande;
– Vi ska åka för att ha roligt, men för den delen så ska jag inte hålla igen.
– Vi har inte Opel Asconan riktigt klar ännu. Det är lite till som ska dit innan starten, säger Mats Lundholm, en vecka innan starten.
En som uppgraderat sin rallybil motormässigt är Tjust MK-åkaren Anders Pettersson med Jonathan Pettersson i högerstolen. De deltar i klassen Historic Rally och klassegern i 1600cc från i fjol är troligtvis inte inom räckhåll.
– Vi har satt i en BDG på två liter i bilen och i vår bilklass är det drygt 40 startande, så är vi på övre halvan av resultatlistan så är jag nöjd.
– Men vi åker för att genomföra tävlingen och för att ha roligt, berättaar Anders Pettersson.
Mikael Johansson och Kenth Nilsson från Tjust MK deltar i Regularity Sport. Joakim Petersson åker som co-driver åt Bengt-Eric Grönlund från Waxholms MK i Historic Rally.
Vimmerby MS rustar en stark trupp, med ekipage i de olika klasserna.
Bland annat i Historic Rally med Victor Karlsson med Jonas Magnér i högerstolen. Morgan Olsson med Björn Jacobsson i sitsen intill samt den alltid så vassa Kjell Fransson med Mönsterås MK:s P-O Eriksson i sätet intill.
Ska man prata om förhandsfavoriter som finns dom troligtvis i klassen Historic 4WD, Mats Jonsson från Forshaga MC samt Joakim Längberg från Linköpings MS.
Bland de tvåhjulsdrivna återfinns många fortåkare. Daniel Wall från MSK Kvarnvingarna samt hemmasonen Kjell Fransson och Björn ”Nalle” Johansson från MSK Kvarnvingarna. Kenneth Bäcklund från Vara MK och Stig Blomqvist från SMK Örebro kan nämnas bland segeraspiranterna.
Årets tävling har 17 specialsträckor fördelade på tre etapper med tre nattuppehåll. Banans längd är uppmätt till ungefär 750 kilometer totalt, varav cirka 160 kilometer är specialsträckor.