En vågad rubrik, jag vet. Men så här ser jag det: de tre poängen Västervik fick med sig borta mot Indianerna var extremt tunga. Nu ska det enormt mycket till för att Västervik ska missa slutspel.
Skönt det, annars hade säsongen varit slut den 13 augusti – på tok för tidigt.
Anledningarna till att jag är så säker på min sak?
Det är saker man inte behöver vara någon Morgan Andersson för att lista ut.
Nummer ett: Västervik har Vargarna och Hammarby kvar att möta, på Stena Arena. Västervik vann bägge de bortamatcherna och har därmed sex poäng (bonuspoängen inräknade) att hämta ut där. Vips, så seglar Västervik upp på 17 poäng – en siffra som garanterat räcker till kvartsfinal.
Man ska aldrig ta ut något i förskott, Vargarna hemma kan bli en lurig match, men en normal kväll så bärgar Västervik dubbla vinster mot Norrköpings- och Stockholmslagen.
Nummer två: Vargarna, Hammarby och Vetlanda är för dåliga. De har inte kapaciteten att plocka in försprånget som Västervik skaffat sig. Nu är det inte alls omöjligt att trion, särskilt Vetlanda, kommer att förstärka sina trupper under transferfönstret, som är öppet mellan 8 och 14 juli. Men att två av dessa lag, för det är vad som krävs, passerar Västervik i tabellen ska vara i stort sett omöjligt.
Så: grattis Västervik. Den första målsättningen är avklarad. Nu återstår att se vilken exakt tabellplacering laget får.
Lagledarna Patrik Hag och Anders Kling gjorde en vågad sak när de petade Chris Harris till förmån för 19-årige Tobiasz Musielak borta mot Indianerna. Ett beslut som visade sig bli ett genidrag.
Jag trodde att Harris skulle lyfta sig när han inte körde i VM-serien. Lyftet har dock uteblivit vilket hans snitt på 1,333 är ett bevis för.
Musielak däremot – han har blivit bättre för varje match. Polacken kör både modigt och moget och nu bara måste han få göra hemmadebut på tisdag.
Harris har varit given i stort sett varje match sedan han kom till Västervik 2006. Nu talar en hel del för att han blir petad i två raka matcher. För vem ska Hag/Kling ta bort för att ge Harris körning mot Vargarna? Jag hittar inget rimligt alternativ. Något som känns rimligt är däremot att ge Harris chansen borta mot Piraterna 9 juli, för på den banan brukar han prestera bra.
Klart att Harris kommer bli småsur över en eventuellt ny petning. Men så här fungerar elitidrotten och det positiva är att när Harris väl är tillbaka i startsjuan, för det kommer han att vara i sinom tid, då kommer britten vara extra taggad.
En sak vi kan konstatera: det är bara för Västervik att fortsätta gnugga på med riders för stackars Daniel Nermark. Att ersätta honom med en svensk rakt av är otänkbart. Ska Nermark ersättas, så måste det vara av en utländsk förare (det finns flera intressanta som är klubblösa i Sverige). Kruxet då blir ju att eftersom det måste vara tre svenskar i startsjuan, så måste Daniel Davidsson in och en av Västervik nuvarande utländska förare ställas åt sidan.
Inget ont om Davidsson, men jag tycker inte det är värt det.
Att komma sex förare till matcherna har ju fungerat galant hittills.