Var är speedwaypubliken?

Västervik Speedways publiksnitt är rekordlågt. Ordföranden Ivar Svensson letar efter lösningen.

Foto:

Sport2008-06-13 00:09
De har lägst inträdespriser i hela elitserien och fyra GP-stjärnor i laget. Ändå sviker publiken Västervik Speedway. Klubben har budgeterat med 2 500 personer per match. Men hittills har det bara kommit 2069. Det är bottenrekord. - Det är vi inte nöjda med, säger Ivar Svensson. Guldåret 2005 hade klubben 3 043 personer i snitt på sina matcher. Sedan dess har publiksnittet fastnat i en nedåtgående spiral. Samtidigt har publiken krävt mer av "VIP-treatment" och helhetslösningar runt matcherna. Men där har Västervik hängt med menar Svensson. - Vi vet inte riktigt vad de vill ha. Vi bjuder på världsstjärnor varje vecka. Det får inte vara något annat som konkurrerar tydligen. Då sätter de sig i soffan i stället, säger Svensson och suckar. Att Canal plus börjat sända matcher från speedwayens Elitserie är dock inget negativt för publiktillströmningen menar Svensson. - Det lockar fler att se speedway och sedan kommer de till oss senare. Klubben har precis byggt ut VIP-läktaren så att fler ska få plats. Men gör ni något mer åt kringarrangemangen vid sidan av matcherna?
- Nä kioskerna och VIP-läktaren går bra, försäkrar Västervik Speedways ordförande. Men han sågar klubbens sätt att sköta marknadsföringen. - Vi har varit dåliga på att marknadsföra oss. Vi ska försöka förbättra oss. Semesterfolk som inte har tidningen måste också kunna se att det är match. Vi ligger i startgroparna att sätta upp affischer för att göra något åt det. Sedan tillägger han: - Några jobbar hårt och några lite mindre. Nu ska vi jobba lite mer med detta, men det är inte lätt. Dackarna är duktiga på marknadsföring och går ut över hela norra Kalmar län. Vi har inte orkat med det. Vi går lite mer norrut och hoppas på Linköping och Norrköping. Men vi ska försöka lite överallt, menar Svensson. Men finns lösningen bara att finna i marknadsföringen?
- Nä, det kommer bli bättre när laget kommer högre upp i tabellen också. Nya metoder för att locka mer publik då?
- Vi funderar lite, men allt kostar ju pengar. Så där måste vi väga vad vi tror att vi kan få ut av det. Kommer publiknedgången att påverka inträdespriserna till hösten?
- Nä vi har bestämt priser för hela året och de kommer att ligga fast. Vi har lägst priser, men det kanske inte är det som är det avgörande för folk. Vi kanske ska höja priserna till nästa säsong så folk känner att det är värt något, menar Svensson. Nu står hoppet till turisterna. - Till semestern kommer det mera folk. Vi är inte oroliga. Det vänder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!