ishockey
Det var i samband med att Svenska Ishockeyförbundet ändrade kravet till att alla klubbar i hockeyallsvenskan ska ha den nya och mer säkra sviktande sargkonstruktionen, som problemen började. Västerviks IK var redo att sätta upp sargen och hade planerat bygget i samband med A-lagets bortaturné i Kristianstad.
Enda problemet? En oväntad försening hos leverantören som gjorde att sargen inte hann komma fram i tid.
Men nu har VIK i alla fall fått beskedet att sargen har lämnat Finland och att plexiglasdelen redan är på plats.
– Vi satt i ett långt möte med VIK och Bostadsbolaget under måndagseftermiddagen och fick då besked om att sargen har lämnat Finland och kommer fram till hallen 6 eller 7 september, säger Anders Östlund, fritids- och hälsostrateg på kommunen.
– Inget av datumen nu och framåt är optimala för oss, men det gäller att göra skadan så liten som möjligt för så få som möjligt, säger VIK:s klubbchef Johan Rothlind.
Efter mötet kom hyresvärden (kommunen), i samråd med Bostadsbolaget och VIK , överens om att sargbygget ska inledas direkt när sargen kommer fram. Själva uppsättningen av den nya sargen och glaset beräknas ta fyra-fem dagar och under den tiden går det inte att bedriva någon som helst hockeyverksamhet i hallen.
– Det kommer att vara som en stängd byggarbetsplats. A-laget har möjlighet att träna i andra hallar så det är egentligen våra ungdomslag det här slår hårdast mot, fortsätter Rothlind.
Klubben ville egentligen inte börja sätta upp sargen på grund av lördagens planerade ungdomscup, höstcupen, med lag från västkusten, Vimmerby och Linköping.
– Att få ställa in den cupen med så kort varsel är väl det absoluta mardrömscenariot, sade Rothlind till VT, innan mötet ägde rum.
Och nu är det alltså klart att cupen får ställas in.
– Då cupen inte var lagd på en vanlig arbetsdag var vi tvungna att fatta det här beslutet. Vi kan inte riskera A-lagets hemmamatch nästa onsdag, svarar Östlund.
Är du som klubbchef irreterad på att det blev som det blev?
– Utan att säga något om själva mötet är det klart att man är besviken då det drabbar verksamheten, men jag vill absolut inte skälla på någon. Vi ska sätta oss ner nu i veckan och diskutera vad som har gått fel och hur sådana här situationer kan undvikas i framtiden. Vi är hyresgäster så vi har ju inte besluten i egna händer, avslutar Rothlind.