"Svensson gjorde rätt"

Västervik Speedways ordförande Ivar Svensson hoppade av efter all kritik på sponsormötet i måndags. Lars Belfrage, en av de hårdaste kritikerna, tycker att Ivar gjorde rätt.

Lars Belfrage är en av de hårdaste kritikerna till ledningen i Västervik Speedway.Arkivfoto: Elin Larsson

Lars Belfrage är en av de hårdaste kritikerna till ledningen i Västervik Speedway.Arkivfoto: Elin Larsson

Foto: Elin Larsson

Sport2008-10-02 01:11
- Ivar Svensson säger i media att vi sponsorer inte ville ge några pengar. Det budskap vi försökte få fram var att vi inte har upplevt att det finns någon strategi och handlingsplan för hur föreningen ska drivas. Som en konsekvens av det har han tagit rätt beslut, säger Lars Belfrage.Belfrage var själv ordförande i Westerviks MSK och Västervik Speedway 2003. Då ville han få fram en organisation med en styrelse för föreningen WMSK och anläggningen samt en för speedwayverksamheten.- Det är övermäktigt för en och samma styrelse att driva föreningen, speedwaylaget och anläggningen. Det blir helt enkelt för tungt. Men Ivar kanske är rätt person att driva förening WMSK, säger Lars Belfrage.Han menar att varken Conny Torstensson eller Ivar Svensson har kompetens att sköta marknadsföringen, sponsorer, bygga lag med mera.- Dessutom verkar de inte motagliga för åsikter utifrån.En annan anledning till Ivar Svenssons avhopp är att han upplevt att det finns personer som vill ha kvar Peter Helgesson som lagledare till varje pris.- Det handlar inte om "Pecka" som person, men han och Marvyn Cox har gjort ett bra jobb. Därför finns det ingen anledning att byta lagledning om den gamla vill vara kvar när det är organisationen som inte fungerar. Att det skulle finnas något kuppartat egenintresse att behålla "Pecka" är fel, säger Lars Belfrage.Kan du själv tänka dig att bli ordförande igen?
- Först och främst har jag inte fått någon förfrågan. Dessutom känner jag mig inte riktigt välkommen när jag kommer upp till speedwaybanan, säger Lars Belfrage.På sponsormötet meddelades också att MasarnaAvesta troligen blir farmarklubb till Västervik nästa år. I går kom beskedet att Masarna har stora ekonomiska bekymmer. Enligt TT är skulden till elitförarna 800 000 kronor och cirka 100 000 kronor till div. I-laget Dalakrafts förare.De utländska stjärnorna har störst fordringar på Masarna: Dave Watts 140 000 kronor, Leigh Adams 130 000 och Kenneth Bjerre 100 000.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!