Svemo kör över klubbarna

Klubbarna i speedwayens serieförening är överens om att man inte ska få toppa förrän efter sex heat. Det bryr sig dock inte Svemos rundbanesektion om, utan man har beslutat att det blir tillåtet att toppa redan efter tre heat nästa år.

Ogillar ny regel. Västervik Speedways lagledare Jörgen Johansson, här i samspråk med Marvyn Cox, tycker inte om att det blir tillåtet att toppa från heat tre nästa år. Förhoppningarna är att klubbarna kommer överens om att inte toppa förrän efter sjätte heatet.Foto: ANDERS LILJEGREN

Ogillar ny regel. Västervik Speedways lagledare Jörgen Johansson, här i samspråk med Marvyn Cox, tycker inte om att det blir tillåtet att toppa från heat tre nästa år. Förhoppningarna är att klubbarna kommer överens om att inte toppa förrän efter sjätte heatet.Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto:

Sport2005-12-22 00:25
När serieföreningen hade möte i Skövde tidigare i höstas var samtliga klubbar överens om att Svemos regeländring inte var bra.
- Omröstningen som innebar att vi inte skulle tillåta toppning efter tredje heatet slutade 50-0, säger Västervik Speedways lagledare Jörgen Johansson.

Upprördheten ute bland klubbarna är ganska stor när inte Svemo bryr sig om vad klubbarna tycker om den regeländringen.
Och det är inte första gången som Svemo beslutar om regeländringar som inte klubbarna vill ha. I princip varje år bestämmer sig Svemo för ändringar som klubbarna inte gillar.

Nu funderar klubbarna på att strunta i den nya regeln, utan man väntar med att toppa till heat sex. Precis som den gamla regeln tillät.
- Vi får försöka få alla klubbarna signera en överenskommelse om detta, annars kan det bli så att någon klubb toppar efter heat tre i slutet av säsongen när viktiga poäng kommer att stå på spel för att undvika nedflyttning eller att ta sig till slutspel, säger Jörgen.
Svemos motivering till det här beslutet är att det här en konsekvens av att heat elva nästa år är fredat från toppning.
- Risken med det här beslutet är att man toppar sin bästa förare för tidigt. Det var precis vad som hände i SM-finalen på Ljungheden när VMS Elit toppade redan i sjunde heatet med Rune Holta.
- Beslutet är tråkigt, men Svemo menar att man vill behålla liv i matcherna.

Däremot lyssnade Svemo på klubbarna när det gäller fredningen av reservernas bakdäck. Svemo ville att reservernas däck skulle vara personliga, därmed inte få användas av någon annan förare.
Det är ganska tydligt att flera lag har utnyttjat regeln för att komma åt reservernas däck. Flera gånger har det hänt att sjätte föraren har blivit ersatt av den åttonde föraren redan i det andra heatet och därefter inte fått köra något av sina heat.

Varje förare har tillgång till ett bakdäck vid varje match och en däcksida räcker till två-tre heat.
Nu blir alltså reservernas däck inte personliga och det innebär att förarna kan låna däck av varandra under matchen.
- Det är bättre att det blir så här, för det hade nästan skapat ett jobb till i depån för att hålla ordning på att förarna inte bytt däck med varandra. Dessutom hade man varit tvungen att märka däcken olika, menar Jörgen Johansson.
Populäre dansken Bjarne Pedersen har gjort klart med ytterligare en klubb nästa år och det är Gdansk i Polen. I år skrev Bjarne kontrakt med Gdansk under säsongen, men nästa år ska han tävla för klubben när serien startar
Polske stjärnan Sebastian Ulamek byter klubb i England. Han lämnar Coventry, där han blev ligamästare i höstas, för konkurrenten i Elite League Swindon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!