F1-sÀsongen fortsÀtter pÄ söndag med ett nytt lopp i Bahrain.
Sporten Àr skakad efter den otÀcka kraschen förra helgen dÄ Romain Grosjeans bil brakade in i skyddsrÀcket, klövs i tvÄ delar och fattade eld. Trots det kunde den 34-Ärige fransmannen ta sig ur bilen pÄ egen hand, och föras till sjukhus med lÀttare brÀnnskador samt skador pÄ revbenen.
EfterÄt skickade han en hÀlsning pÄ Instagram dÀr han tackade det ofta kritiserade cockpitskyddet halo, för att han fortfarande var vid liv.
"Jag Àr okej, nÀstan okej i alla fall. Tack för alla meddelanden, Jag var inte positiv till halo för nÄgra Är sedan, men jag tycker att det Àr en av de bÀsta sakerna som har införts i formel 1. Utan den hade jag inte kunnat prata med er i dag".
"IfrĂ„gasatt pryl â vilket Ă€r absurt"
Formel 1 har chockats av en rad dödsfall sedan starten 1950, dÀr det mest omtalade Àr Aryton Sennas krasch pÄ italienska Imola 1994. För svensk del handlar det om Ronnie Peterson som dog efter en olycka pÄ Monzabanan 1978.
Sedan dess har sÀkerheten skÀrpts och sÀsongen 2018 infördes den nya störtbÄgen.
Halo Àr en titanbarriÀr som sitter runt cockpit för att skydda förarens huvud, frÀmst frÄn flygande föremÄl. Skyddet Àr designat för att absorbera krafter upp till 116 kilonewton (drygt 11 800 kilo) frÄn olika hÄll och vÀger dÀrför flera kilo.
StörtbĂ„gen mötte hĂ„rd kritik och splittrade motorvĂ€rlden. Det handlade delvis om hur viktökningen skulle pĂ„verka körningen och om sikten skulle bli sĂ€mre â men frĂ€mst var det för att den ansĂ„gs förfula formel 1-bilar.
ââDet har varit en ifrĂ„gasatt pryl redan frĂ„n start, vilket Ă€r absurt om man ser till varför den sitter dĂ€r. Det kan jag tycka Ă€r det mest beiga med alltihop. Alla klagomĂ„l kring halon handlade om hur den sĂ„g ut och vad den gjorde med Formel 1:s dna. "Det ska vara riskfyllt att köra formel 1, bla, bla, bla", sĂ€ger motorjournalisten och F1-kommentatorn Janne Blomqvist.
"Utan det hade Romain inte överlevt"
Blomqvist avfÀrdar argumenten om att bÄgen skulle ta bort tjusningen och faran med sporten och pekar pÄ nyttan den gjort pÄ kort tid.
ââDen dĂ€r typen av diskussion finns alltid sĂ„ lĂ€nge inget hĂ€nder. Sedan vĂ€nder opinionen nĂ€r nĂ„got intrĂ€ffar och dĂ„ sĂ€ger alla "jag var emot halo, men jag har Ă€ndrat mig". Det Ă€r klart att ni har, för nu har den rĂ€ddat liv. Det var dĂ€rför den satt dĂ€r frĂ„n första början, sĂ€ger han.
ââDet Ă€r ett förbannat bra skydd och utan det hade Romain inte överlevt.
Romain Grosjean stĂ„r över racet pĂ„ söndag â sĂ€songens nĂ€st sista â och ersĂ€tts av Haas-stallets 24-Ă„rige reservförare Pietro Fittipaldi.