Så här bör Västervik bygga laget inför 2013

Sport2012-09-06 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då var säsongen slut för Västervik Speedways del. Vanligtvis brukar det kännas tomt när ett lag man följt initierat hela säsongen blir utslaget. Men inte nu.

Redan när det stod klart att Dackarna skulle stå för motståndet i kvartsfinalen visste jag att det skulle bli oerhört svårt. Efter första matchen i Målilla var det nästintill omöjligt. Och efter sex-sju heat i tisdags var det ridå ner.

Jag tror fortfarande att Vetlanda vinner SM-guldet. Men som främste utmanare ser jag Dackarna - inte Piraterna. Dackarnas matcher mot Västervik har bara gjort dem gott.

Sammantaget har Västervik gjort en väl godkänd säsong - att nå SM-slutspel är, som jag har skrivit tidigare, en framgång när man tittar på förarmaterialet. Särskilt när degradering till allsvenskan hotade ända fram till grundseriens sista heat.

Nu är det dags för föreningen att blicka framåt, att bygga laget inför 2013 års säsong. Det är ännu inte fastställt hur alla regler kommer se ut inför nästa säsong. Och då tänker jag mest på snittaket och hur många svenskar som kommer krävas i alla lag.

Jag har ändå en idé av hur Västervik bör agera de närmaste veckorna.

För det första: en toppförare måste - om Västervik vill slåss om medaljerna - in i truppen. Chris Harris har gjort en fullt godkänd säsong. Men ska ett lag vara med i toppen går det inte att ha Harris som den ledande föraren. Som andragubbe skulle han dock passa perfekt.

Att hitta en sådan förare är inte lätt. Ett säkert kort som Nicki Pedersen lockar så klart. Samtidigt är dansken dyr och Västervik bör fortsätta att rätta munnen efter matsäcken när det gäller lönekostnader.

Det bästa vore att göra ett fynd som höjer sitt snitt enormt mycket som Niels-Kristian Iversen eller Leon Madsen. Att hitta en sådan är ännu svårare och kräver både fingertoppskänsla och en gnutta tur.

Vilka förare bör Västervik behålla från årets trupp?

Dessa är givna enligt mig: Chris Harris, Tomasz Jedrzejak, Peter Ljung och Jurica Pavlic.

Harris och Jedrzejak har varit genomgående bäst i laget i år. Att hitta en bättre svensk än Ljung blir svårt och löftet Pavlic kan bara bli bättre nästa år.

Nu när Pontus Aspgren blir senior 2013 är han inte alls lika het på marknaden. Jag är inte alls främmande för att ge den egne produkten Oskar Karlsson förtroendet som junior i startsjuan. 18-årige Oskar kommer att få stora problem med att plocka poäng, men man måste börja någonstans och han är ambitiös med sin speedway. Och tänk: det vore riktigt roligt med en egen produkt som tar stabilt med poäng i framtiden.

Trion Daniel King, Nicolai Klindt och Dave Watt då?

Inga stjärnor och det känns hugget som stucket att välja mellan dessa. Ersätts alla: okej för mig. Stannar två av dem: okej för mig. Klart är att samtliga har potential att höja sig nästa säsong.

En som inte har potential till det är Mikael Max. Veteranen verkar trött. Enda anledningen till att behålla honom är om Västervik inte hittar någon annan svensk.

Säkert är att Mikael Messing inte fortsätter som lagledare. Jag kommer att sakna samtalen med den sympatiske och ärlige Messing. Däremot tycker jag att han har gjort ett antal konstiga beslut i laguttagningar och under matcher i år.

Det känns helt öppet om vem som tar över. Personligen är Morgan Andersson - som har gjort succé som expertkommentator i Canal Plus - drömalternativet.

Morgan har dock tidigare berättat för mig att lagledarsysslan är ett avslutat kapitel för honom. Men visst, det är aldrig för sent att ändra sig.

Andra alternativ som känns intressanta är Västerviksikonerna Jörgen Hultgren och Robert Rosén.

Det blir sannerligen intressant att följa vad som händer.