Ny ljuddämpare skakar om speedwayen

Två säsonger har genomförts sedan en nyutformad ljuddämpare infördes. Många förare ogillar den – och vill se en ny ljuddämpare som redan finns men som inte är godkänd av FIM.

Peter Ljung ger inte mycket för ljuddämparna som har varit de två senaste säsongerna.

Peter Ljung ger inte mycket för ljuddämparna som har varit de två senaste säsongerna.

Foto: Anders Steiner

Sport2013-01-31 00:31

Det har varit mycket spekulationer och många förare har uttryckt sina åsikter i sociala medier de senaste dagarna. Men det råder stor ovisshet om hur det blir den kommande säsongen, och tiden är knapp för att göra några förändringar.

Västerviks nyförvärv Daniel Davidsson är inte tillfreds med situationen.

– Det är som vanligt, oklart in i det sista när det gäller speedwayen. Det är många ärthjärnor som bestämmer, säger han.

Det Davidsson vet är att en herre vid namn Bertil Andersson i Målilla har utformat en ljuddämpare som klarar kraven på ljudnivån och – vad som är viktigt – skär ner de skenande kostnaderna för speedwayförarna.

– I stort sett ingen har gillat ljuddämparna som vi har kört med de senaste två säsongerna. Den blir extremt varm och risken för motorproblem har höjts. Det är inte billigt att ha sina grejer på service så ofta som vi har, säger Davidsson och lägger till:

Den danska ligan har gått ut med att de tänker tillåta den nya ljuddämparen i sin högsta liga 2013. Davidsson vill se att samma beslut fattas av Svemo eller Svensk Speedway & Isracing AB (SSI), men han är tveksam till att det kommer ske.

Jon Lindberg, koordinator på SSI, kommenterar läget på följande vis:

– Jag vet inte så mycket mer än det som går att läsa på Facebook.

Kan ni eller Svemo fatta beslutet att införa den nya dämparen i elitserien?

– Nej, vi styrs av FIM:s (internationella motorsportsförbundet) reglemente. Vi kan själva styra över antal heat och så vidare. Men när det gäller tekniska saker, så måste vi ha klartecken från FIM för att få igenom det. Därför är jag konfunderad över hur danskarna har agerat. Jag har svårt att se att den nya dämparen införs till kommande säsongen i Sverige, i så fall blir det till 2014.

Peter Ljung är inte sällan frispråkig, och i det här ämnet är det inget undantag.

– Ljuddämparen vi har kört på har varit en katastrof. Ofta går det bara att genomföra tre tävlingar innan den måste på service för minst 5 000 kronor, det är inte okej. Det är en säkerhetsfråga också, motorn orkar inte fullt ut ibland och jag vet inte om det någonsin har varit lika många benbrott som under förra året, säger Ljung.

– Sporten håller på att dö ut på grund av alla kostnader, så alla grejer som minskar kostnaderna är bra och något FIM borde stötta. Men det är ju gubbar i Italien som inte har kört själva som sitter och bestämmer.

Som ni kan läsa: Ljung förespråkar den nya ljuddämparen.

– Jag tycker att all seriespeedway kan köras med den, sen kan väl FIM tvinga förarna att köra med den gamla i GP-kvalen och såna tävlingar. Bertil Andersson och Conny Samuelsson har jobbat med den länge, det är liksom inte så att den blev klar i går. Och det viktigaste är väl förarnas säkerhet och decibelnivån.

Röster om den nya ljuddämparen

Flera förare har Twittrat om sina åsikter i debatten, här följer två förare som tycker olika i frågan.

Darcy Ward, GP-förare

– Speedwaysporten behöver slå sig till ro och fortsätta med 2012 års regler.

Nicki Pedersen, GP-förare

– Förhoppningsvis tar engelska, svenska och polska ligan efter danska ligans beslut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!