Nästa år är målet slutspel

Västervik Speedways ordförande är nöjd med lagets insats den här säsong.

Sport2004-09-16 01:00
Inför den här säsongen var Västervik Speedways målsättning att klara nytt kontrakt och det gjorde klubben me bred marginal.
Nu höjer klubben målsättningen till nästa säsong.
? Vi ska slåss om en slutspelsplats. Något annat är inte tänkbart, säger Västerviks ordförande Lars Belfrage dagen efter att säsongen tog slut.
Innan det blir dags är det mycket som måste lösas, bland annat vilka förare som ska ingå i truppen samt vem som ska leda laget i elitserien.
Under gårdagen meddelade Patrik Olsson att han inte kommer att fortsätta som lagledare. Hans beslut är definitivt.
Patrik kommer dock att hjälpa till för att få ihop laget till nästa år, bland annat åker han till Polen i helgen för att se om han kan få några napp i samband med GP-tävlingen i Bydgoszcz.
När det gäller Patriks kollega Peter Helgesson har han ännu inte bestämt sig hur han ska göra.
? Jag vill gärna se vad som händer, vad det blir för gäng samt vem det blir att samarbeta med, säger Peter.

När det gäller förarna kommer föreningen att bygga vidare på årets trupp och det är ingen av årets förare som har tackat nej till en fortsättning. Det är dock troligen färdigkört för Slawomir Drabik och Craig Boyce.
? Ett mål vi har är att vi ska bli en av Sveriges mest attraktiva klubbar bland förarna. Vi har redan förare som har hört av sig spontant och frågat om de får köra för oss, berättar Lars.
? Inom de närmaste veckorna ska vi göra klart med förartruppen.
När det handlar om förarna är ekonomin ett oundvikligt ämne.
Enligt Lars Belfrage måste förarna ta sitt ansvar, det går inte att trissa upp lönerna om svensk speedway ska överleva. Många förare vill ha betalt för att skriva på kontraktet och dessutom garantipengar för varje matcher de kör. Det är något Lars vill ha bort och att förarna istället bara får betalt per inkörda poäng.
? Vi måste ha en dialog med förarna, just nu är det många klubbar som kör på lånade pengar.

Ekonomi och svensk speedway är ett hett ämne i dagsläget. Örnarna, som har begärts i konkurs, och Team Dalakraft är tveksamma att ta steget upp i elitserien på grund av ekonomin.
Lars anser att det inte finns någon samsynhet bland elitklubbarna när det gäller ekonomin. Det måste till en bättre dialog mellan klubbarna. I dagsläget är det bara Luxo Stars som har ett eget positivt kapital.
Förra året blev väldigt turbulent när det gäller ekonomin i Västervik. I år har det varit bättre ordning och fram till det återstod två hemmamatcher låg klubben på ett plusresultat, men på grund av dåligt publikunderlag i de två sista matcherna är det risk att det blir ett minusresultat.
? Målsättningen innan året var att vi skulle göra ett nollresultat. Förhoppningsvis kan bilspeedwayen som vi ska genomföra första helgen i oktober gör att vi hamnar på ett nollresultat.

När Lars ser tillbaka på sitt första år som ordförande är han mest besviken på publiktillströmningen. Även om publiksnittet har ökat jämfört med förra året så är det för få betalande åskådare på matcherna.
? Tyvärr har vi fått otur med en del krockar som bland annat fotboll och ishockey på teve. Dessutom har vi kört hemma samtidigt som Luxo Stars vid tre tillfällen.
? Vi måste återvinna Västervikspublikens förtroende genom att bjuda på en bra produkt. Sedan måste Västerviksborna ta sitt ansvar om de vill ha ett lag som är med och slåss om slutspelsplatserna.
Klubbens målsättning är att försöka nå 2 500 betalande åskådare per match.
Frånsett att publiken inte har kommit i de skaror som Lars hade hoppats på så ser han mycket positivt på de första året som ordförande.
? De flesta tippade att Västervik skulle få slåss om att klara nytt kontrakt och det laget presterade är över all förväntan. Stor del i framgången har Patrik som coach och strateg.

? Om jag har medlemmarnas förtroende samt att arbetsbördan inte blir lika hög. Det har varit oerhört mycket mer arbete än vad jag hade räknat med. På något sätt måste vi engagera flera människor, men det är svårt att få folk att jobba ideelt, konstaterar Lars Belfrage.
Poäng för Västervik Speedways förareTomasz Gollob 17 183+12 8.86
Matej Ferjan 17 150+7 7.38
Niels-Kristian Iversen 17 122+14 6.40
Magnus Zetterström 17 107+17 6.20
Tomasz Chrzanowski 17 102+17 5.87
Jacek Gollob 9 58+6 6.91
Krzysztof Jablonski 8 30+4 4.50
Robert Johansson 6 28+2 4.44
Robert Lönnblom 8 21+11 4.74
Jörgen Hultgren 6 19+7 4.72
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!