Marvyn ger allt för Max

Luxo Stars stjärna har sin verkstad i Västervik.

Många timmar blir det i verkstaden för Marvyn Cox när han ska göra i ordning Mikael Max cyklar. Foto: MAGNUS GLANS

Många timmar blir det i verkstaden för Marvyn Cox när han ska göra i ordning Mikael Max cyklar. Foto: MAGNUS GLANS

Foto:

Sport2004-06-19 01:00
Boende i Västervik gör mekanikern Marvyn Cox allt för att Luxo Stars Mikael Max ska lyckas så bra som möjligt på tisdag när det är returmöte mot Västervik Speedway på Ljungheden.
- Det viktigaste för mig är att det går bra för Mikael och kan sedan laget vinna är det en bonus, berättar Marvyn Cox. Det kommer blir en tuffare match på tisdag jämfört med senast, men jag tror Luxo har en bra vinstchans.
Situationen på tisdag blir inte sämre av att Marvyn är inneboende hos Västerviks lagledare Peter Helgesson.
- Efter matchen i tisdags fick jag frågan var jag skulle sova, men jag blev insläppt när jag kom hem.
- Den enda skillnaden var att stämningen inte var lika hög jämfört med efter segermatcherna tidigare under våren, det var mer dämpat den här gången.
De senaste åren har Marvyn varit mekaniker åt Västerviks förre stjärna Todd Wiltshire. När det blev klart att Todd inte skulle fortsätta tävla kom det en förfrågan från Mikael om Marvyn kunde tänka sig att hjälpa honom. Marvyn funderade i en månad in bestämde sig för att bli mekaniker åt Mikael.
Varför valde du att ha verkstaden i Västervik?
- Tidigare hade Mikael sin verkstad i Hova, men där känner jag ingen och det ligger väldigt ensligt. Det hade aldrig fungerat för mig.
- Jag har varit i Västervik tidigare och har flera vänner här, bland annat Peter Helgesson och Mia Gustavsson. Det gör allt mycket enklare för mig, då de kan hjälpa mig om några problem uppstår.
Marvyn sköter cyklarna åt Mikael i Sverige och i samband med GP-tävlingarna. Till varje varje tävling har han med sig två kompletta cyklar.

- Det räcker, för har du flera cyklar med dig får du för många att testa och du vet inte vilken du ska välja.
Efter en trög start på säsongen i Sverige har det blivit bättre fart på Mikael. Däremot har han svårt att lyckas i GP-tävlingarna.
Enligt Marvyn är det flera orsaker varför Mikael inte lyckas i GP:et, senast i Cardiff blev han utslagen efter två heat.
- Han har testat olika saker och när det inte har fungerat har han börjat fundera för mycket, samtidigt som motståndet är tufft.
Marvyn menar att GP:et är ett bra system för åskådarna eftersom det är spänning hela tiden, men för förarna är det inte lika bra eftersom tävlingen kan var slut efter två heat och det sätter en stor press på förarna.
Hur fungerar det att jobba ihop med Mikael?
- Vi jobbar bra ihop och han har en del idéer som han vill testa. Jag försöker hjälpa honom genom att få ordning på starterna.
- Det var lättare att jobba med Todd eftersom han var en sådan bra starter, det underlättade allt arbete.
Marvyn har själv varit en duktig speedwayåkare och han deltog i de två första GP-serierna 1995, slutade tolva, och 1996, slutade på 18:e plats.
- Jag tyckte det inte var kul, det var för mycket regler i början det var ingen bra ordning och därför tackade jag nej till ytterligare en säsong. Nu är det bättre ordning.
Att britten Marvyn trivs i Västervik är inte svårt att se. Han har ett leende på läpparna nästan hela tiden.
- Det härliga med Västervik är jag kan koppla av från speedwayen genom att bland annat få åka ut och fiska, säger Marvyn Cox.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!