"Mankan" och Kent kör i EVO-cupen

Nu gäller det att ta i, det är dags för EVO-cupen 2004. I fjol var Magnus  Johansson, till vänster, etta i klass II, medan klubbkamraten Kent Davour var tvåa i samma klass. Foto: ILKKA RANTA

Nu gäller det att ta i, det är dags för EVO-cupen 2004. I fjol var Magnus Johansson, till vänster, etta i klass II, medan klubbkamraten Kent Davour var tvåa i samma klass. Foto: ILKKA RANTA

Foto:

Sport2004-05-22 01:00
Klubbkamraterna från Tjust MK Magnus Johansson och Kent Davour körde hem klass II super nationell 2400cc i fjolårets EVO-cup. Nu är de på gång igen, Kent Davour med sin fjolårsbil om än mer bestyckad och Magnus "Mankan" Johansson med sin VW 1303 Vankel.
EVO-cupen har premiär i helgen i Strängnäs, både Magnus och Kent återfinns på startlinjen.
Kent Davour har plockat en hel del med både transmission, bakaxel och bromsar i sin Volvo 240. Men med en väghållning som liknade mera en smörklick i en stekpanna och en "skjuten" motor, så har inte säsongsinledningen blivit vad Kent hade väntat sig.
- Vi åker till Strängnäs med en svagare motor än vad som krävs, men givetvis är siktet inställt på en plats i A-finalen, säger Davour till VT och fortsätter:
- Vi har återigen bytt utväxling i bakaxeln, allt är mer som i slutet av säsongen i fjolårets EVO-cup. Det känns som att slå lite ur underläge mot konkurrenterna, men vi är optimister.
Att utväxlingen i både bakaxel och växellåda kanske var den rätta fick teamet svart och vitt på vid tävlingarna i Vimmerby. Davour var absolut startsnabbast, uppemot en billängd före de andra från startplattan i heaten.
Fjolårsvinnaren av EVO-cupen Magnus Johansson har inte tävlat sedan bilspeedwayen i Västervik under hösten 2003. Tiden fram tills dags dato har gått åt att plocka ner bilen i molekyler och förbättra det som gått.

Prestandamässigt är Vankelmotorn som i fjol, det nya är att förgasaren har bytts ut mot mekanisk bränsleinsprutning. Ett system som förhoppningsvis ger mer tillförlitlig bränslematning än förgasare. Vidare har vatten och oljesystem blivit modifierade, för bättre kylning och tillförlitlighet.
- I det stora hela är jag ganska nöjd då bilen äntligen är klar, det ser bra ut. Bara det fungerar också, säger Magnus och fortsätter:
- Vi har åtminstone en växellåda klar, ett bekymmer som tagit tid att lösa. Den här växellådan fungerar bra på banor som den i Strängnäs. Men till tävlingarna i Piteå så bör vi även ha fått ordning på reservlådan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!