Kröken kör framhjulsdrivet

Från att ha kört bakhjulsdrivna bilar sedan han började tävla för drygt åtta år sedan har Johan "Kröken" Karlsson, Tjust MK, gjort ett lappkast. Han har bytt till framhjulsdrivet och kör numera en vass Opel Kadett GSI 16V samt tagit klivet upp till klassen A-förare.

Framhjulsdrivet. Nu är det framhjulsdrivet som gäller för Johan "Kröken" Karlsson, i vinter har teamet köpt en "potent" Kadetts GSI. Foto: Ilkka Ranta

Framhjulsdrivet. Nu är det framhjulsdrivet som gäller för Johan "Kröken" Karlsson, i vinter har teamet köpt en "potent" Kadetts GSI. Foto: Ilkka Ranta

Foto:

Sport2007-03-29 00:25
- Vi, eller rättare sagt jag vill prova på något annat, innan jag blir för gammal. Du vet det är svårt och lära en gammal hund att sitta. Och jag måste medge att det är framhjulsdrivet som gäller i skogen i dag, i alla fall om du vill vara med i toppen.

- Se bara på SM-vinnaren 2006 i 2WD klassen Jonas Wigren, hans Toyota Corolla är faktiskt framhjulsdriven. Det är det som gäller i den högsta klassen, säger Johan Karlsson med eftertryck.
Enligt Johan är Kadetten mer "potent" än den Volvo 240 han hade tidigare, effekten ur tvåliters opelmotorn är cirka 200 plus hästkrafter.
Tillsammans med sin nya kartläsare Jonas Sandberg med klubbadress Norrköpings MK har "Kröken" kört två vintertävlingar. Den första i Ludvika slutade mot en sten, andra tävlingen i Lima som ingick i Supercupen slutade med en trasig drivaxel på första specialen.

Teamets målsättning inför 2007 är att köra så många tävlingar kassan tillåter i både Östgöta och Smålands-DM i rally.
- En stor del är att lära sig hantera bilen, både Jonas och jag tyckte vi hängde med bra i Lima.
Senare i sommar/höst tas beslutet om vilken DM-serie som det skall satsas på.
- Vi kör helt enkelt i den serie som vi ligger bäst till i, menar Johan.
Gruspremiären för rallyfolket i Västervik kommun brukar vara tävlingarna på Himmelstalund i Norrköping i början av april.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!