Hotell, öl och tidning sponsrar elitspeedway

I gårdagens tidning kunde ni läsa att nya pengar ska hjälpa de svenska elitserieklubbarna i speedway. ESS (Elitseriespeedway Sverige Ekonomisk Förening), som bildades i oktober förra året, representerar landets tio topplag, och därmed kan avtal slutas för hela Elitserien.

Speedwayfest. Publiken stiger inom speedwaysporten. Så här såg det ut på Ljungheden när Västervik mötte Luxo Stars förra året.  Foto: Anders Liljegren

Speedwayfest. Publiken stiger inom speedwaysporten. Så här såg det ut på Ljungheden när Västervik mötte Luxo Stars förra året. Foto: Anders Liljegren

Foto:

Sport2006-03-15 00:25
Svenska mästarna från Västervik är alltså ett av elitlagen. De andra nio är Bajen Speedway i Stockholm, Smederna i Eskilstuna, MasarnaAvesta, Vargarna i Norrköping, VMS Elit i Vetlanda, Luxo Stars i Målilla, Indianerna i Kumla, Rospiggarna i Hallstavik och Piraterna i Motala.
För första gången på 15 år finns alltså ett lag från Stockholm med i Elitserien. Många menar att Bajen Speedway är det bästa som hänt speedwaysporten på många, många år.
- Alla vill slå noll-åttor! Det gäller inte minst publiken ute i landet, sade Bosse Wirebrand från Vetlanda på presskonferensen i Stockholm i måndags. Det beror inte på slumpen att det är folk från storstadslag som gjort ESS-avtalen. Där finns trots allt de flesta stora företag.

ESS-projektet startar relativt lugnt. Vid presskonferensen i måndags presenterades tre färdiga avtal, Best Western Hotel (där Statt i Västervik ingår) tidningen Expressen och Kopparbergs Bryggeri.
- Vi ska inte ha för många avtal i början. 2006 blir ett läroår för speedway-Sverige, sade Tommy Cederlund som representerade Bajen Speedway.
De tre första avtalen är värda runt tre miljoner kronor. Mycket hamnar i klubbkassorna, men en del ska också stanna i en central kassa.
- Det är viktigt att vi investerar pengar på lite sikt, sade Luxo Stars Jörgen Kling. Vi behöver till exempel förbättra standarden på våra arenor, där ligger vi efter många andra sporter i dag.

På tio år har speedway gått från en undanskymd tillvaro till en plats i solen. Publikssnittet har tredubblats, TV4+ redovisade nästan en fördubbling under under 2005. En GP-lördag bänkar sig över miljonen svenskar framför TV:n för att titta på sexfaldige världsmästaren Tony Rickardsson och alla de andra världsstjärnorna.
Läget borde vara helt under kontroll, men så är det inte. Med få undantag visar elitserieklubbarna minusresultat. Den omskrivna skuldsaneringen här i Västervik är bara en av många.
- Inkomsterna har stigit de senaste åren, men kostnaderna har ökat i minst samma takt, avslöjade ESS-ordföranden Torsten Sahlin från Vargarna i Norrköping.
Och han tillade:
- Samtidigt går det inte att bara kapa förarnas ersättningar. Även om storstjärnorna tjänar bra under toppåren har de flesta inga överskott. Vi måste skaffa mer inkomster, och ESS har bildats för att nå fler samarbetspartners.
- Tre avtal med tunga varumärken är klara, ambitionen i år är fyra-fem, och dom är på gång, sade Bajens talesman Tommy Cederlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!