Gänget visade storfräsarna

Hur gör man för att nå bra resultat i norra Europas mest prestigefyllda seglingstävling, Gotland Runt? Investerar i en stor racerbåt? Köper dyra prylar? Nej. Man har ett sammansvetsat gäng som vet hur en båt ska seglas.

Näst bäst i Gotland Runt. Från vänster: Lars Billström (Stockholm), Clas Boman (Norrköping), Peter Salomonsson (Västervik), Tommie Berglind (Stockholm), Thomas Lindroos (Västervik), Joakim Lengner (Norrköping), Mikael Fallsjö (Västervik) och längst ned Dan Eriksson (Västervik).Foto: Privat

Näst bäst i Gotland Runt. Från vänster: Lars Billström (Stockholm), Clas Boman (Norrköping), Peter Salomonsson (Västervik), Tommie Berglind (Stockholm), Thomas Lindroos (Västervik), Joakim Lengner (Norrköping), Mikael Fallsjö (Västervik) och längst ned Dan Eriksson (Västervik).Foto: Privat

Foto: Privat

Sport2010-07-14 00:00
- Det kan underlätta om man har pengar, men det är fortfarande människor som måste ta besluten. Man måste ha hög kompetens, berättar Peter Salomonsson på plats i Västervik igen efter att tillsammans med sju andra ha tagit båten Ellvann i hamn i Sandhamn, efter att ha tagit sig runt Gotland på sjätte sämsta tid.Vänta nu ett slag. Sjätte sämsta tid - men ändå en andraplats?Alla båtar får vad man kan kalla ett slags handikappsvärde och Ellvann fick före tävling värdet 1.034. Värdet räknas fram genom att beräkna bland annat båtens vikt och segelyta. När båten väl är i hamn tas värdet gånger båtens sluttid. Summan man får fram avgör vilket slutresultat man får. Ellvann kom på andra plats i Gotland Runt, i klassen IRC (International Racing Council) eftersom båtens handikappsvärde var så lågt - och naturligtvis för att den seglas av ett mycket kunnigt gäng. Det var sammanlagt 26 lag som tävlade i klassen.- Vi har vunnit en gång och kommit tvåa två gånger. Vi tillhör frontlinjen, säger en ödmjuk Salomonsson.- Vi är ett gäng som kör en regatta en gång om året och vi visar storfräsarna hur man ska segla.Samma gäng har seglat Gotland Runt sex gånger.Gotland Runt är inte bara en stor tävling sett till antalet deltagare. Tävlingen är också mycket respekterad och lockar seglare från Holland, Tyskland, Norge, Ryssland med mera. Norges kung Harald V är alltid på plats för att tävla.- Jag är inte bekväm i Sandhamn, det som är kul är att titta på alla båtar. Det är de allra nyaste och finaste segelbåtarna som ligger där inför start. Jag träffar även gamla seglarkompisar från sjuttiotalet när jag seglade jolle. Vi la till vid Fågelbro, en bit därifrån, säger Salomonsson.Besättningen består av åtta man, tre rorsmän och fem gastar som turas om att vara vakna och segla båten från start till mål i ett enda svep.Tävlingen startade förra onsdagen klockan 13 och de gick i hamn två och ett halvt dygn senare klockan halv fyra på fredagsmorgonen. Besättningen turas om att att sova, vara standby och vara på sin station. Mycket sömn blev det nog inte.Båten har en navigatör som tolkar information som kommer från ett program som heter Sailplaner.- Rorsman får informationen från navigatören och det blir diskussion om vilken rutt vi ska ta.Informationen kan leda till att båten svänger av kraftigt från en planerad rutt. Ofta stämmer informationen, ibland inte.- För några år sedan sa "sailplaner" att vi skulle svänga av kraftigt, men vi trodde inte på det. Vi fick bra vind, men när vi gick mot hamn såg vi att båtarna som hade svängt av hade kommit in en timme före oss.Båten som Salomonsson & Co. seglar är egentligen en familjebåt, den är "normalt" inredd med mahogny och kök. I tävlingen finns alltid rena racerbåtar som är optimerade för tävling, men det är alltså inte alltid det lönar sig.- Egentligen är det en semesterbåt vi tävlar med. Den ägs av Lars Billström, jag har en likadan själv, systerbåten.Precis som golf är segling med andra ord en sport där man kan tävla mot de som på pappret är allra bäst, men ändå nå riktigt bra resultat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!