Färre förare ska ge bättre ekonomi
Tanken med regeländringen är att det ska finnas fler förare på marknaden och att det ska leda till lägre löner.
? Lite så har man resonerat, det här något som klubbarna själva har begärt att få igenom, säger Tony Olsson i speedwayens tävlingssektion till Motala Tidning.
De senaste åren har klubbarna i många fall varit på jakt efter samma förare och det har inneburit att lönerna har stigit.
Förändringen till att bara tillåta nio förare med ett snitt högre än 2,0 i varje lag ska bromsa den utvecklingen.
? Någon större skillnad kommer det inte att bli att trupperna minskas med en förare. Klubbarna kommer att ha möjlighet att förstärka under säsongen när det öppnas ett transferfönster, det är i alla fall så man har sagt, säger Patrik Olsson i Västervik Speedway.
Tävlingssektionen tog ytterligare några beslutat om förändringar:
? Det blir inte tillåtet att sätta in en taktisk reserv i heat elva under 2006.
Regeln ska köras på prov under 2006 och för att sedan utvärderas.
? Slutspelet i allsvenskan slopas från och med den 2005. Det lag som vinner serien är kvalificerade för elitserien 2006.
? Beslutade att matchsnittak även under säsongen 2006 ska utgöra 43,15 och att golvsnittkonstruktionen ligger fast även säsongen 2006.
? Att det blir en ändring i heat elva tycker jag är positivt och nu får reserverna köra minst två heat. Jag har varit med om att vi har gjort läggheat i det tionde heatet för att kunna toppa i det elfte, säger Patrik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!