Färre förare ska ge bättre ekonomi

Sport2005-02-10 00:25
Som ett led i att få bättra ekonomi hos speedwayklubbarna så har Svemos tävlingssektion beslutat att bara tillåta nio förare i trupperna från och med 2006. Det är alltså minskning med en förare jämfört med årets förartrupper.
Tanken med regeländringen är att det ska finnas fler förare på marknaden och att det ska leda till lägre löner.
? Lite så har man resonerat, det här något som klubbarna själva har begärt att få igenom, säger Tony Olsson i speedwayens tävlingssektion till Motala Tidning.
De senaste åren har klubbarna i många fall varit på jakt efter samma förare och det har inneburit att lönerna har stigit.
Förändringen till att bara tillåta nio förare med ett snitt högre än 2,0 i varje lag ska bromsa den utvecklingen.
? Någon större skillnad kommer det inte att bli att trupperna minskas med en förare. Klubbarna kommer att ha möjlighet att förstärka under säsongen när det öppnas ett transferfönster, det är i alla fall så man har sagt, säger Patrik Olsson i Västervik Speedway.

Tävlingssektionen tog ytterligare några beslutat om förändringar:
? Det blir inte tillåtet att sätta in en taktisk reserv i heat elva under 2006.
Regeln ska köras på prov under 2006 och för att sedan utvärderas.
? Slutspelet i allsvenskan slopas från och med den 2005. Det lag som vinner serien är kvalificerade för elitserien 2006.
? Beslutade att matchsnittak även under säsongen 2006 ska utgöra 43,15 och att golvsnittkonstruktionen ligger fast även säsongen 2006.
? Att det blir en ändring i heat elva tycker jag är positivt och nu får reserverna köra minst två heat. Jag har varit med om att vi har gjort läggheat i det tionde heatet för att kunna toppa i det elfte, säger Patrik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!