Elton, 9, utmanar vÀrldens bÀsta gokartförare

NioĂ„riga Elton SkĂ€lhammar frĂ„n Ankarsrum tĂ€vlar mot vĂ€rldens bĂ€sta gokartĂ„kare i Italien och Kina. Nu lĂ€gger de gamla motorsportsförarna Robin och Madelene ner all sin tid pĂ„ sonen. 
– Sedan november har vi Ă„kt nĂ€stan 3000 mil i bil för att köra gokart, sĂ€ger Robin.

Elton SkÀlhammar vann mellansvenska kartingserien förra Äret och fick dÄ denna pokal. Han var ocksÄ en av de yngsta i startfÀltet, dÄ förarna fÄr vara med i den klassen tills de fyller elva Är.

Elton SkÀlhammar vann mellansvenska kartingserien förra Äret och fick dÄ denna pokal. Han var ocksÄ en av de yngsta i startfÀltet, dÄ förarna fÄr vara med i den klassen tills de fyller elva Är.

Foto: Johan Bjernevall

Sport2025-04-16 03:00

Elton har alltid haft ett intresse för motorer och följer regelbundet Formel 1, dÀr Landon Norris Àr favoriten. NÀr han var tre Är gammal började han med motocross, men efter ett tag kÀnde bÄde han och hans förÀldrar att det var dags att gÄ över till fyra hjul.

– En dag körde han cross pĂ„ stora banan, sen fick han gashĂ€ng och körde omkull. DĂ„ sa vi: "Nu Ă„ker vi hem, sĂ€ljer den hĂ€r och köper en gokart," sĂ€ger Madelene.

Året Elton fyllde sex började han köra gokart. För att tĂ€vla behöver föraren vara Ă„tta Ă„r, sĂ„ det dröjde till förra Ă„ret innan Elton kunde börja med officiella tĂ€vlingar. Han tĂ€vlade dĂ„ i den mellansvenska kartingserien (MKR) och vann hela serien med maxpoĂ€ng.

– Det var ingen som hade gjort det innan, sĂ€ger Madelene.

NÀstan all Robin och Madelenes fritid lÀggs pÄ sonens satsning. Förut hade bÄde Madelene och Robin sina egna motorsportkarriÀrer, men nÀr sonens framgÄngar började visa sig valde de att lÀgga ner all sin tid pÄ honom.

undefined
Robin SkÀlhammar Àr pappa till Elton. Han spenderar nÀstan all fritid pÄ Eltons satsning. Efter hans vardagliga jobb Àr han i garaget för att göra i ordning allt inför kommande helg, dÄ han ocksÄ Àr den som mekar med bilen.
undefined
Medan mamma Madelene SkÀlhammar hjÀlper till med tvÀtten, packning och andra förberedelser inför tÀvlingarna.
undefined
Elton med alla sina pokaler frÄn förra Äret. Han trÀnar varje helg som det inte Àr tÀvling och ibland kan familjen Àven Äka till banan i Linköping och trÀna efter skolan. Utöver det trÀnar han Àven pÄ en racingsimulator bÄde innan och efter skolan.

I vintras deltog han i World Series Karting Championship i Italien, dÀr alla de bÀsta förarna i vÀrlden tÀvlar. Helgen innan den officiella World Series-tÀvlingen var det en annan prestigefylld tÀvling i Italien, dÀr samma förare deltog. Det var 63 förare anmÀlda och i finalen slutade han pÄ en sjunde plats. I den riktiga World Series-tÀvlingen kom han femma i kvalet, men i finalen krockade han ut sig.

För en mÄnad sedan fick han en inbjudan till det kinesiska mÀsterskapet i Shanghai.

– Det Ă€r ett team frĂ„n Kina som kör samma fabriksmĂ€rke som oss. De frĂ„gade vĂ„rt svenska team om de kunde plocka dit fem snabba chaufförer och dĂ„ blev Elton en av de utvalda, sĂ€ger Robin.

I Kina hamnade han pÄ en 15:e plats efter kvalet och körde upp sig till en femteplats i finalen. Han hade Àven snabbast varvtid.

Hur mycket kostar allt?

– Det gĂ„r att lĂ€gga precis hur mycket som helst, sĂ€ger Robin, som inte vill avslöja en specifik summa.

Han nÀmner att kostnaden kan hamna pÄ flera hundra tusen om Äret. Det som kostar Àr allt frÄn resor, drivmedel, dÀck, startavgifter och att stÄ i bra tÀlt under tÀvlingarna.

– Den hĂ€r tiden Ă€r dyr, men sedan hoppas man ju att framtiden kan ge tillbaka en del pengar, sĂ€ger Robin med glimten i ögat.

Eltons talang har ocksÄ gjort att de fÄtt en del stöd av sponsorer. Om de inte fÄtt hjÀlp av sponsorer i Kina hade kostnaden för en sÄdan tÀvling kunna gÄ upp emot 200 000 kronor.

I Kina hade de Àven en kart pÄ plats som de kunde lÄna. I Italien fanns ocksÄ allt förberett första gÄngen och nu har teamet fraktat ner en kart som stÄr redo nÀr det Àr dags för tÀvlingar i Italien.

undefined
Karten och föraren fÄr aldrig vÀga under 115 kilo, dÄ blir man diskad. DÀrför pÄverkar inte Eltons egen vikt hur loppen gÄr.
undefined
Utöver mamma och pappa Àr Àven farfar HÄkan Abrahamsson ett stort stöd i Eltons satsning. Han följde Àven med ner till tÀvlingen i Shanghai.

MÄlet för 2025 Àr först att ta hem SKCC (Sydsvenska Karting Champion Cup), dÀr han kör i klasserna Mini och Junior-60 (J-60).

– J-60 Ă€r en internationell klass. Det Ă€r den vi tĂ€vlade med i Kina och Italien. Mini Ă€r en enklare variant med mer lĂ€ttkörda bilar. Det som styr dĂ€r Ă€r den som har bĂ€st motor.

I Mini kan förarna vara uppemot 15 Är gamla och i J-60 Àr de Àldsta 14 Är. För tvÄ veckor sedan körde han första loppet i Sverige. Det var en tÀvling i Klippan. Han kom dÄ tvÄa i J-60 och etta i Mini.

I Malmö den 12 till 13 april var den första officiella deltÀvlingen. Han kom dÄ tvÄa i Mini och i finalen pÄ J-60 blev det en dramatisk början.

– En startmiss gjorde att han gled ner till femte plats i början av loppet. Han kunde dock snabbt börja klĂ€ttra upp i fĂ€ltet och nĂ€r han körde in i mĂ„l var han lĂ„ngt före konkurrenterna, sĂ€ger Madelene.

– Malmö var svĂ„r i början pĂ„ trĂ€ningen, men sen lĂ€rde jag mig banan snabbt, sĂ€ger Elton.

undefined
Vinsten frÄn förra helgen.
undefined
Elton överst pÄ pallen i Malmö.
undefined
Elton skÀlhammar under ett lopp.
undefined
I nulÀget tar Elton med sig lÀxorna pÄ tÀvlingarna för att ligga i samma fas som de andra i skolan. "Det har fungerat hittills och vi hoppas att det fortsÀtter gÄ bra" sÀger Madelene.

Vinsten i Malmö betydde ocksÄ mycket för Elton som ÀndÄ Àr rÀtt sjÀlvsÀker pÄ sin förmÄga.

– NĂ€r jag kör kĂ€nner jag mig sĂ€ker pĂ„ att vinna.

Inför tÀvlingarna Àr Elton oftast nervös, men nÀr loppet vÀl Àr igÄng vet han vad som krÀvs för att vinna.

SKCC tÀvlas i sju deltÀvlingar under sommar och höst. I sommar ska han Àven tÀvla i SM pÄ hemmabanan i Linköping 6 till 10 augusti. Till hösten bÀr det sedan av till World Series och tre tÀvlingar i Italien under oktober och november.

– Jag ser fram emot Italien i höst och Ă€r revanschsugen, sĂ€ger Elton.

undefined
Eltons personliga mÄl Àr att en dag köra F1.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!