Det är ?billiga gubbar? som fixar Ljungheden

Både kommunen och WMSK tjäna pengar på ombyggnaden.

Foto: ANDERS LILJEGREN Jan-Olof Carlzén, till vänster, och Håkan Storm har gått igenom trossbotten i det gamla klubbhuset på Ljungheden.

Foto: ANDERS LILJEGREN Jan-Olof Carlzén, till vänster, och Håkan Storm har gått igenom trossbotten i det gamla klubbhuset på Ljungheden.

Foto:

Sport2004-09-23 01:00
Kultur-och fritidsnämnden i Västerviks kommun behöver absolut inte ångra beslutet att låta WMSK ta hand om uppsnyggningen av Ljunghedens Motorstadion. Det blir inte bara dryga miljonen billigare, det blir riktigt snyggt dessutom. Om- och tillbyggnaden påbörjades den 18 mars, efter drygt 3 000 frivilliga arbetstimmar är man långt ifrån klara, men det nya och fina klubbhuset är invigt, och sedan några dagar tillbaka finns också den nya omklädningspaviljongen på plats. Men mycket jobb väntar inomhus innan Tomasz Gollob och de andra förarna kan flytta in.
Det dräller inte av firmabilar på Ljungheden trots att en rejäl ombyggnad pågår. Men där finns förstås Håkans Storms något åldriga Audi. Håkan är varken rörmokare eller snickare, men det är han som styr och ställer sedan spaden sattes i marken i mitten av mars. Håkan är pensionär, skulle kunna ha det både lugnt och skönt, men så är det inte. Han är byggets ?förman?, han ska se till att kommunens satsade pengar, runt 3,6 miljoner kronor, används på rätt sätt.

Det är ingen stor arbetsstyrka han har till sitt förfogande. Sven Johansson dyker naturligtvis upp och Jan-Olof Carlzén åker de fyra milen från Hunsala till Ljungheden varenda dag. Han har inte ett öre i ersättning för allt jobb han utför, men en liten bensinpeng blir det då och då. Sven, Janne och Håkan älskar speedway över allt annat på jorden, för dom är det en självklarhet att ställa upp när klubben behöver hjälp.
Janne har hållit på så här de senaste 25 åren. Eftersom grabben Joakim åkte speedway i Skepparna på 80-talet blev det Ljunghedens Motorstadion även för pappa.
? Jag gjorde det jag kunde i depån, men numera finns jag mest bakom kulisserna.
När VT-sporten var på besök i tisdags hade Janne och Håkan ?trampat igenom? trossbotten i den gamla klubblokalen. På lördag ska den byggnaden kapas mitt itu. Det andra gula huset, som Jenny BK byggde för en massa år sedan, ska jämnas med marken. Ljunghedens Motorstadion ska bli en av landets bästa speedwayanläggningar. Den målsättningen togs redan i vintras.
? Om jag minns rätt var jag med och byggde om det här huset 1985, sade Jan Carlzén, och gick loss med kofoten i en av golvplankorna.

Janne, Håkan och Sven lägger all sin fritid på Ljungheden. Några styrelsegubbar ser de sällan till, men visst ökar arbetsstyrkan när det drar ihop sig till större jobb, typ husrivning som det blir fråga om på lördag.
? Det är nog sista generationen som håller på så här, tror Janne.
Han har nog rätt. Stora delar av idrottsrörelsen har i dag stor hjälp av den äldre generationen. IFK-Ringen gör ett jättejobb på Örbäcken, Jennyiterna finns dagligen på Karstorp och på Ljunghedens Motorstadion vet ni hur det fungerar.
För 3,6 miljoner kronor ska Håkan Storm & Co klara av sitt åtagande, nytt klubbhus, nya omklädningsrum och en allmän uppsnyggning. Pengarna finns i kommunens kassakista, men när Håkan Storm godkänt en inkommen faktura betalas pengarna ut.
? Vi hjälper ju både kommunen och klubben, säger Håkan.

Han tog ledigt några veckor efter midsommar, men annars är det Ljunghedens för hela slanten.
? När vi gjorde upp med kommunen skulle vi räkna ut vårt ideella arbete med 175 kronor per arbetad timme. Det innebär att vi så här långt har jobbat för runt 600 000 kronor, eller sparat lika mycket om ni så vill, påpekar Håkan Storm.

Hur många ideella timmar det blir innan allt är klart kan Håkan inte ens sia om, men en sak är säker. Västerviks kommun gjorde ett klipp när ombyggnaden av Ljungheden lämnades över till WMSK, som betyder Westerviks Motorsportklubb.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!