Uppgifterna – som verkade vara trovärdiga – läckte ut redan i förra veckan. De sade att det var Chris Holder, Tomasz Gollob, Andreas Jonsson och Fredrik Lindgren som skulle få permanenta wild card till VM-serien 2014.
I går gick arrangören BSI ut med ett pressmeddelande som bekräftade att så blir fallet.
Det blir alltså bara två nya förare (Kenneth Bjerre och Martin Smolinski) i VM-serien 2014 jämfört med i år.
Min reaktion: felaktigt – och fantasilöst.
Chris Holder var självskriven och Andreas Jonsson köper jag.
Det jag opponerar mig emot är valen att ge Tomasz Gollob och Fredrik Lindgren varsin friplats.
Det finns de som vill se Gollob ett år till i finrummet. De hänvisar till att polacken är en legendar som drar folk, att han kan i sina bästa stunder, att han hade fixat en plats bland de åtta bästa i år om han inte missat de två sista deltävlingarna på grund av skada.
Jo, ja, visst ligger det något i de två första argumenten. Däremot är jag tveksam till det sistnämnda. Gollob hade behövt ta 17 poäng för att vara lika med Darcy Ward på åttondeplatsen. Med tanke på Gollobs prestationer under större delen av VM-säsongen tror jag att han hade fått det tufft att fixa detta.
Lås oss heller inte glömma att Darcy Ward missade hela fyra deltävlingar tidigare efter en krasch.
Jag hade alla dagar i veckan hellre sett att 21-årige Patryk Dudek fått biljetten till VM i stället för 42-årige Tomasz Gollob. Dudek är piggare, håller klassen (nia i Elitseriens snittliga i år) och lär vara bättre än Gollob redan nästa säsong.
Jag vill minnas Tomasz Gollob som den store förare han var med sina patenterade ytterrökare. Inte som en avdankad gubbe på dekis.
Han fick ju äntligen sitt efterlängtade och välförtjänta VM-guld 2010, han kan lägga VM-släpskon på hyllan med en inre harmoni.
Om jag är skeptisk till att Tomasz Gollob får en friplats är det ingenting mot vad jag anser om att Fredrik Lindgren får detsamma.
Redan inför årets säsong spådde jag en jobbig säsong för Lindgren. Jobbig blev den – Lindgren har ofantligt svårt att plocka heatsegrar (fem stycken på 54 heat). Det blir en tvåa här, ett par ettor och nollor där – Lindgren spelar en oerhört anonym roll i VM-cirkusen.
Inte nog med det: sedan Fredrik gjorde sin första VM-säsong 2008, har han bara kommit topp åtta en gång. Ett år kvalade han in av egen kraft via GP Challenge, men i och med årets wild card har han fått en gratisplats fem gånger.
Det säger allt.
Fredrik Lindgren är en högkompetent chaufför, men jag tror han skulle må bra av ett år utanför VM-serien.
Jag hade hellre sett att Thomas H Jonasson fått Sveriges andra wild card. Jonasson är absolut inte bättre än Lindgren, men det är en friskus med stor potential som garanterat inte kommer vara i närheten lika osynlig som Lindgren.
Nu när Sverige fick två friplatser borde BSI ha gett en ny svensk förare möjligheten.
Fast ska jag vara helt ärlig tycker jag att Sverige egentligen bara förtjänar en plats i VM, och det i form av Andreas Jonsson.
Grigorijs Laguta hade varit för jäkla kul att se under en full VM-säsong. Den vilde ryssen är både spektakulär och har definitivt vad som krävs för att hävda sig i toppen.
Jag tar för givet att Laguta blev erbjuden ett wild card, annars är BSI ute och cyklar rejält.
Jag kan bara beklaga att ryssen tackade nej i så fall.
Och som svensk någonstans glädjas åt att vi har två förare med i startlistan.