Samtal om eldrift på E22:an

För att visionen om eldrift på E22:an ska bli verklighet krävs troligen regelförändringar.

Framtidsplaner. Visionen är att E22an ska bli Sveriges mest hållbara väg.

Framtidsplaner. Visionen är att E22an ska bli Sveriges mest hållbara väg.

Foto: Arkivbild: Ulrik Alvarsson

Vision2015-10-28 17:05

Under onsdagen hölls ett seminarium om förslag till två framtida projekt för Sveriges infrastruktur. Det ena handlar om en ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Oslo, och det andra handlar om att bygga ut E22:an med eldrift. Konceptet bygger på att fordonen drivs av elektricitet som överförs via ledningar i luften eller ledningar i vägen och visionen är att göra E22:an till Sveriges mest hållbara väg.

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) kommenterade förslaget under seminariet och Harald Hjalmarsson (M) var en av dem som besökte samlingen. Hjalmarsson berättar att samtalet till stor del handlade om alternativa finansieringsmetoder, vilket exempelvis kan innefatta placeringen av pensionsfonder.

– För att använda alternativa finansieringsmetoder vid ett sådant här projekt krävs en del regelförändringar. Anna berättade att det just nu görs en utredning kring detta, säger Hjalmarsson.

Samlingen avslutades med ett panelsamtal med Johan Karlström från Skanska, Mattias Goldmann från Fores, Caroline Af Ugglas från AMF och Svenskt näringsliv, Björn Sundin (S) från Örebro samt Harald Hjalmarsson (M). I nuläget finns inga beslut fattade om eventuell eldrift på E22:an, men det kommer fortsätta föras diskussioner och hållas fler seminarium.

– Sedan krävs politiska beslut, både regionalt och nationellt.

Han påpekar att det finns flera intressenter som befinner sig längs E22:an, så som Scania, Volvo och Tesla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om