Saga, skärgård och världsarv. Tre destinationer blir en sommarregion under en och samma resa i det gemensamma marknadsföringskonceptet och sajten Sommarroadtrip. Bakom konceptet står Astrid Lindgrens Vimmerby, Västervik Framåt och Destination Gotland.

– Varje destination har sina starka kort, som vi lyfter fram, men det är bredden som är vår styrka. Målet när vi sjösatte samarbetet förra året var att väcka uppmärksamhet och det ser vi att vi lyckats med via interaktiviteten på sociala medier, säger Peter Göransson, som är moderator för besöksnäringsträffen i Kalmar nästa vecka.

De tre destinationerna representeras av aktörer från besöksnäringen, politiker och tjänstemän.

Artikelbild

| Astrid Lindgrens Värld är Vimmerbys stora besöksmål, och Peter Göransson tror att samarbetet i VVV stärker de tre destinatinernas respektive varumärken.

– Det är landshövding Thomas Carlzon som bjudit in till residenset och tanken är nog att se hur vi jobbar och om man kan använda konceptet på fler ställen. Dessutom är det ett utmärkt sätt att lyfta samarbetet till en ny nivå, det blir mera konkret för besöksnäringsaktörerna när man får möjlighet att träffas.

På programmet står presentationer, paneldiskussioner och workshops.

– Jag hoppas att det förutom inspiration leder till ökad samsyn kring vårt projekt, att alla ser och förstår vad Sommarroadtrip är och hur man kan dra nytta av att stärka och lyfta varandra. Jag tror stenhårt på att om vi är generösa och bjussiga stärker vi våra respektive varumärken.

På sajten finns en planerad roadtrip där man hinner med Vimmerby, Västervik och Visby på tre dagar, med schema för aktiviteter på respektive ställe.

– Vill man ha en riktigt hälsosam och kvalitetsmässig upplevelse av sin roadtrip gör man klokt i att spendera två-tre dagar på varje ställe, vi ser det som en veckoupplevelse. Vi lägger inte upp något gemensamt bokningssystem, däremot är tanken att länka till respektive destinationswebb för bokning, eftersom vi fått en hel del frågor hur man gör för att boka den paketerade roadtripen.

Nytt för 2019 blir bland annat en film på sociala medier.

– En gemensam roadtripfilm som förtydligar känslan där besökaren rör sig i egen bil mellan olika typer av miljöer och upplevelser, ett nytt grepp för i år.