Bank som stängde ner kundens konto frias

När kunden gjorde stora kontantinsättningar slog banken bakut och stängde ner kontot. Nu har Allmänna reklamationsnämnden gett banken rätt.

Banken fattade misstankar mot några stora kontantinsättningar på ett bankkonto. Det ledde fram till en konflikt med kunden.

Banken fattade misstankar mot några stora kontantinsättningar på ett bankkonto. Det ledde fram till en konflikt med kunden.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Västerviks kommun2023-03-08 11:29

Det var sommaren 2022 som en kund i Västerviks kommun blev kontaktad av Länsförsäkringar bank. Det hade gjorts kontantinsättningar på totalt 105 000 kronor på kontot. Enligt lag ska banken säkerställa att bankkontot inte används för penningtvätt. Därför undrade banken varifrån pengarna kom.

I efterhand var banken inte nöjd med svaret och avslutade kontot.

Kunden kände sig illa behandlad, och hävdar att hon förlorat ekonomiskt på bankens agerande. I en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden uppger hon att hon i samma veva tvingades säga upp ett lån i banken och fick teckna ett nytt lån hos en annan bank till en sämre ränta. Till det kommer även en försäkringsrabatt som gick förlorad. Totalt vill hon bli ersatt med 12 911 kronor.

Till ARN uppger hon att hon kunnat visa dokument som styrker varifrån de flesta av pengarna kommer, i form av ett gåvobrev från nära släktingar på 85 000 kronor, samt kvitton på försäljningar av möbler. Av olika orsaker valde släktingarna att lämna över gåvan kontant. Banken menar att gåvobrevet inte är underlag nog för att säkra gåvans ursprung.

Allmänna reklamationsnämnden håller med banken om att den dokumentation som kommit in inte är tillräckligt för att fastställa pengarnas ursprung. Banken hade därmed laglig rätt att säga upp kundens bankkonto.

Man anser också att banken visat att lånet sades upp på initiativ från kunden. Banken kan inte hållas ansvarig för ränteförlusterna. ARN avslår därför kundens krav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!