Den kommersiella tillväxten i Västerviks stadskärna ökade med två miljoner, eller 0,3 procent under perioden 2017 och 2018. Det visar undersökningen Cityindex som varje år görs av HUI research och Fastighetsägarna. Ökningen placerar Västervik högst i länet, medan de andra stadskärnorna, Nybro, Kalmar och Oskarshamn går bakåt.
Dagligvaruhandeln är en starkt bidragande orsak till ökningen. Den växte med 4,1 procent. De stora dominerande aktörerna är Hemköp och Systembolaget och det är också de som drar upp resultatet mest, trots att så kallad "kommersiell service", exempelvis frisörer och gym, ökade med tio procent. Men man konstaterar i rapporten att den ökningen sker från låga nivåer.
Restaurang- och hotellnäringen gick också framåt, 2,2 procent jämfört med förra perioden.
Sämre går det för Hem och fritid som backade med 6,8 procent, eller 13 miljoner kronor. Sällanköpen minskade med 3,7 procent under perioden.
Klädhandelns utveckling stod i princip stilla. Fortsatt ökad e-handel och att kläder förlorat sin roll som statusmarkör, sägs vara två av anledningarna till det.
I ett pressmeddelande skriver Annika Boman, som är verksamhetsområdeschef för platsutveckling på Västervik framåt, att man måste fortsätta samverka.
– Stadskärnans andel av handel i kommunen är större i Västervik än i landet i stort. Ett förhållandevis bra resultat men oerhört viktigt att fortsätta jobba i samverkan och utveckla staden och stadskärnan, skriver hon.