Trafikinspektör: "De får ideliga motorstopp"

Trafikverkets trafikinspektör avgör om du ska godkännas vid uppkörning. Inspektören ska kunna ingripa i alla lägen. Mycket kan hända.

Trafikinspektörerna är utbildade i att alltid kunna ingripa om något håller på att gå fel under en uppkörning.

Trafikinspektörerna är utbildade i att alltid kunna ingripa om något håller på att gå fel under en uppkörning.

Foto: Jessica Gow/TT

Västerviks kommun2019-10-23 13:00

– Krockat har jag faktiskt aldrig gjort. Men mycket annat har förstås inträffat under alla mina uppkörningar. Någon kanske missar en stopplikt eller en ljussignal. Andra visar sig ha väldiga svårigheter att manövrera bilen.

– De får ideliga motorstopp och har svårt att få i rätt växel. Ibland har det gått så dåligt att jag fått byta plats med körkortsaspiranten och själv köra bilen hem, säger Roger Paulsson, chef för Trafikverkets trafikinspektörer i Kalmar län.

– Vi har alltid dubbelkommando med broms, koppling och gas även på högersidan. Behövs det kan jag ingripa även genom att ta tag i ratten. Alla trafikinspektörer är väl utbildade på att ingripa i alla tänkbara situationer som kan uppstå.

Har du varit riktigt rädd någon gång under en uppkörning?

– Nej, aldrig. Det hinner inte bli obehagligt eller farligt, eftersom vi alltid ingriper redan när det är på väg att gå fel. Tredje man får aldrig utsättas för fara eller risk.

Roger Paulsson tror att det oftast är outbildade personer som gör ett stort antal körprov. De väljer att inte utbilda sig, utan chansar på att klara körprovet. I snitt klaras körprovet på 2,2 försök. Att inte lyckas på första försöket kan ha flera orsaker, men går man hem och övar mer brukar det gå bra vid nästa prov.

– Det bästa är att övningsköra mycket, både privat och i trafikskola. Du blir då alltmer erfaren och har inte  längre några brister i manövreringen av ditt fordon.

– Vi vill ju helst träffa kunden endast en gång.

Karta: Västervik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!