Enligt preliminär trafik omkom fyra personer i trafiken i Västerviks kommun under 2019. Daniel Kvarnström, verksamhetsledare på NTF i Jönköping, säger att siffran kan ändras under veckorna som kommer. En genomgång görs där vissa dödsfall kan tas bort.
Några dödsolyckor i Västervik under året har ändå väckt uppmärksamhet och debatt: De trafikfarliga järnvägsövergångarna på Tjustbanan kom i fokus efter en kollisions mellan tåg och en bil utanför Kolsebro i norra kommundelen i början av året.
Under året har två cyklister blivit påkörda. En i Västerviks tätort och en på E22.
Även om 2019 års siffra ser ut att bli hög för Västerviks kommun så går det inte att utläsa någon stigande trend ur officiell statistik för kommunen. 2018 och 2016 inträffade inte några dödsolyckor alls i kommunen enligt statistiken.
Räddningstjänsten för inte statistik över dödsolyckor, däremot över det totala antalet utryckningar som har med trafikolyckor att göra. Där sjönk antalet utryckningar under 2019 jämfört med 2018, från 93 till 88. En förklaring som gavs när vi pratade med räddningschefen Joakim Jansson i förra veckan var färre dagar med halka under 2019.
Vilka frågor arbetar man främst med för att få ner antalet trafikolyckor i landet?
– På statliga vägar där Trafikverket har ansvaret ligger mycket fokus på hastigheten. På kommunala gator i tätorter tittar man mer på situationen för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister, säger Daniel Kvarnström, på NTF.