Det handlar om en elev som varit hemma från skolan under en längre tid. Skolan hade tagit fram ett förslag till en anpassad skolgång, men elevens familj var kritisk på flera punkter och överklagade skolans plan.
Nu har ärendet prövats av Skolväsendets överklagandenämnd, en rättslig instans som behandlar beslut fattade i skolan. Resultatet blev att skolans åtgärdsprogram ska upphävas. Kompletteringar måste göras, och därefter ska skolan skyndsamt ta fram en ny åtgärdsplan.
Myndigheten tycker inte att den utredning som låg till grund för åtgärdsplanen var tillräckligt grundlig. Utredningen ska innehålla två delar: En kartläggning av elevens nuvarande situation, och en beskrivning av de insatser som skolan vill sätta in.
I det här fallet är kraven särskilt höga eftersom skolan föreslog anpassad studiegång, som innebär att man avviker från läroplanen.
Överklagandenämnden vill se en grundligare genomgång av den nuvarande skolsituationen och en orsaksanalys av några av de svårigheter som nämns i utredningen. Först därefter tycker myndigheten att skolan kan bedöma vilket stöd som eleven behöver.
Nämnden skriver att anpassad studiegång är något som ska tas till först när andra åtgärder inte gett resultat, och att det måste finnas en motivering till varför det är bättre för eleven att avvika från läroplanen.
Vi har varit i kontakt med rektorn på den berörda skolan. Han säger att han inte kan kommentera ett enskilt ärende.