Det stora byggprojektet är inne på sluttampen. Per Liffner, projektledare på Bostadsbolaget, räknar med att de sista etapperna ska vara avslutade inom de närmaste veckorna. Möjligen kan en del utvändigt arbete, däribland torget framför den nya entrén, få anstå till våren beroende på vädret.
Byggarbete kommer att pågå skolan även efter det, men då är det underhållsarbete som ligger utanför det stora projektet.
Jämfört med de ursprungliga planerna är bygget kraftigt försenat. Det har lett till en rättstvist mellan Tjust Fastgheter AB, och företataget Nylin, Myhrberg G Israelson AB. Bolaget har utfört arkitekt- och konstruktionsuppdrag i det stora projektet, och enligt uppgifter till VT har brister i deras underlag bidragit till förseningarna.
Tjust Fastigheters vd Sven-Åke Lindberg vill inte gå in på vad man upplevt som bristfälligt.
– Det är inte lämpligt i och med att vi inte är överens.
Däremot bekräftar han att det finns en rättslig tvist. Däremot har frågan inte gått så långt som till en stämningsansökan.
Gudmund Israelsson, vd för Nylin & Myhrberg G Israelsson AB, är kortfattad när vi når honom:
– Jag har inga kommentarer.
Ledtrådar till vad man tvistar om ges i de veckobrev som gått ut till elever och föräldrar i samband med stora gymnasiebygget. Hösten 2017 startade projektet på allvar. Redan då var man försenad, men det handlade om att man i en första runda inte hade fått in några anbud. Nu hoppades man att projektet skulle vara färdigställt den 30 november 2018.
Våren 2018 meddelade man att projektet var försenat. Det "beror delvis på stora brister i handlingar, på byggtekniska problem samt en väl optimistisk planering. Bristerna i handlingen gör att vi till exempel behöver projektera om huvudentrén och entrétorget", skriver man i informationen till eleverna.
Beslutet att bygga ut- och om gymnasiet togs 2016. Den stora huvudbyggnaden skulle byggas om, och det skulle göras en tillbyggnad.
Skälen till projektet var flera:
* Den 40 år gamla byggnaden hade delvis blivit omodern. Det fanns behov av fler mindre rum i huvudbyggnaden. I takt med att eleverna börjat använda egna bärbara datorer och surfplattor så behövde elinstallationen i klassrummen förbättras.
* Hotell- och restaurangprogrammet och vuxenutbildningen skulle flytta in.
Målet med projektet var en modernare skola där ytorna utnyttjades effektivare.