Pajala, Ljusdal, Arjeplog...
Det är framförallt kommuner i de glesbefolkade delarna av norra Sverige som finns med i projektet "nationell ombudsplattform". Och nu finns även Västervik med.
– Vi är ju en kommun som är stor till ytan, säger kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson.
Bakom projektet står organisationen Sveriges Paketombud. Man har skjutit in sig på att behovet av transporter blivit allt större med e-handeln. I dag är det inte säkert att transporterna alltid är så miljövänliga. Det går många lastbilar som bara åker runt fyllda till hälften.
För kunden inte minst på landsbygden kan det också vara problem. När man gör en beställning på nätet vet man inte alltid var man kommer att kunna hämta ut paketet. Olika logistikföretag har olika ombud, och på landsbygden kan det vara glest mellan ombuden.
– I Västerviks kommun kan det betyda att man inte vet i vilken ort man ska hämta varan, säger Malin Olsson, landsbygdstuvecklare i Västerviks kommun.
I projektet vill man få till större samordning mellan de olika aktörerna. Sveriges Paketombud jämför med bankomatsamarbetet. Där har konkurrenter kunnat enas i ett samarbete. Det kvittar i vilken bank man är kund – man kan ändå ta ut pengar i bankomaten.
"Kunden ska kunna hämta alla sina paket hos ett och samma paketombud", hoppas Sveriges Paketombud i sin projektbeskrivning.
Vad ska Västervik hjälpa till med?
– Det är inte klart än. Projektet är i ett väldigt tidigt stadium. Vi kontaktades nu efter sommaren. Förmodligen handlar det om data, säger Malin Olsson.