I fredags offentliggjordes tidtabellen, men det fanns bara med två fastlandsdestinationer: Nynäshamn och Oskarshamn.
Adam Jacobsson, försäljnings- och marknadschef, på Destination Gotland tonar dock ner allvaret.
– Det är inte så dramatiskt som det kan verka. Vår ambition är att det ska bli Västervikstrafik även nästa sommar. Definitivt beslut kommer i december.
Enligt honom är skälet till att trafiken dröjer att man vill "optimera trafiken över året".
Vad betyder det?
– Vi vill sätta in kapaciteten där efterfrågan finns, och hitta en balans mellan Västervik och Oskarshamn.
Destination Gotland har drivit sommartrafik mellan Västervik och Visby sedan 2017.
Inledningsvis gick det bra, men efter årets säsong konstaterade bolaget en minskning i antalet resande till och från Västervik, samtidigt som trafiken till och från Oskarshamn och Nynäshamn ökar.
Dan Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Västervik, väljer att vara optimistisk.
– Jag tycker att vi har haft en bra dialog med Destination Gotland, och jag vet att våra tjänstepersoner har en pågående dialog.
Thomas Gustafsson, vd på Smålandshamnar som driver hamnarna i Västervik och Oskarshamn, har inte fått något definitivt besked än.
– Vi hoppas givetvis på trafik från Västervik även nästa sommar, och vi hoppas på ett besked snart eftersom det har betydelse när vi ska göra budget för nästa år.