Det visar en Sifo-undersökning som fackförbundet Byggnads beställt. Bara fyra av tio lärare upplever samma sak, enligt undersökningen. 556 elever och 190 lärare inom både bygg och anläggning och VVS och fastighet besvarade frågorna, vilka sammanställdes i rapporten "En värld för män och inga andra".
Bland annat svarar 88 procent av lärarna att man regelbundet pratar om jämställdhet, kränkande särbehandling och mänskliga rättigheter, det håller bara 65 procent av de tillfrågade eleverna med om.
Byggnads själva menar att en sådan typ av kultur leder till diskriminering på arbetsplatsen, något som bland annat visade sig på #sistaspikenikistan under #metoo-uppropet, då kvinnor inom byggindustrin delade med sig av sina, ofta kränkande, erfarenheter på sina arbetsplatser.
Per-Erik Dahl är rektor bland annat för byggprogrammet. Han säger att skolans värdegrund är något man implementerar i varje kurs.
– I den ingår så klart saker som jämställdhet och att undvika exempelvis kränkande behandling. Det handlar i grunden om hur man är mot varandra. Hur är man själv på en arbetsplats? Det diskuterar vi mycket, anser jag.
Han menar att han inte fått in några formella klagomål angående denna typ av problem.
– Det visar också våra elevenkäter, där finns det inget sådant som sticker ut. Jag upplever inte att det finns ett sådant problem här. Men exakt hur eleverna känner får de svara på, det ska bli intressant att se.