Det här är något som LRF Konsult i Västervik säger sig tydligt ha märkt av det senaste året:
– De som driver enskilda firmor blir alltmer utsatta för bluffande telefonförsäljare. Kravet på skriftliga avtal gäller inte just denna grupp, säger juristen Sanna Danielsson och hennes kollega, rådgivaren Jörgen Djurstedt på LRF Konsult.
Sanna Danielsson berättar att hon sedan hon anställdes i januari i år redan haft kontakt med sex, sju kunder som är enskilda företagare och som under telefonsamtal från en försäljare lurats säga ja till ett dyrbart avtal de inte alls vill ha.
– Det känns som att man riktat in sig på just enskilda företagare, nu när den nya lagen kräver skriftligt avtal med övriga konsumenter, säger Sanna Danielsson som starkt vill varna alla enskilda företagare.
Hon rekommenderar att man alltid ska begära att få ett skriftligt avtal hemskickat. Att läsa i lugn och ro.
Det kan också vara så att telefonen ringer och någon frågar "Hör du mig?". Lägg då på genast. När du säger "ja" så får bedragaren nämligen din röstsignatur. Säger du ja fler gånger blir det ännu enklare för bedragaren att skapa ett fejkat muntligt kontrakt.
Bluffakturor är också ett ständigt närvarande problem för enskilda företagare. Småföretag är extra hårt utsatta för den här typen av kriminell verksamhet.
– De riktar gärna in sig på enskilda företagare eftersom de ofta har sämre system för att hålla ordning på ekonomin och för att de inte har samma ork att bestrida fakturor, säger juristen Sanna Danielsson.
Kriminella organisationer använder sig av flera metoder för att lura småföretagare: Massutskick, där man hoppas att en och annan faktura ska slinka igenom utan närmare kontroll. Telefonbluff, där man under samtalets gång lockar fram ett eller flera "ja" från företagaren.
Den kortfattade telefonupptagningen kan ge intryck av att parterna gjort ett avtal.
Lantbrukare och skogsägare hör till LRF Konsults kundkrets. Ofta jobbar dessa personer själva och är trötta när de efter arbetsdagen ska ta hand om allt pappersarbete.
– En kund körde bil när han blev uppringd av en bedragare. Han hörde dåligt och råkade svara ja, berättar Sanna Danielsson.
– Du ska alltid begära att få höra inspelningen av det avtal som påstås ha ingåtts. Tyvärr skäms många när de inser att de lurats. Då betalar de hellre än att bestrida en faktura.