Länstrafiken, KLT, har pekat ut tre stråk som hade varit lämpade för järnvägstrafik, om det funnits järnvägsspår. Det vill man kompensera med snabbussar.
Ett stråk skrev vi om under fredagen: Från Kalmar, via Oskarshamn och Västervik, vidare till Norrköping. Där ska man kunna fortsätta med tåg mot Stockholm.
Det har talats om en Österexpress hela vägen från Kalmar till Norrköping. Där är man inte än. I utredningen skriver KLT att trafiken bör byggas upp stegvis.
Ett steg framåt ska tas i höst när man inför årsskiftet upphandlar ny trafik på sträckan Oskarshamn– Västervik– Norrköping. Det nuvarande avtalet går ut den 7 januari. Den ska innehålla två dubbelturer per dag, och det ska vara möjligt att nå Stockholm till 09.30-tiden på förmiddagen.
De två andra stråken man vill arbeta med är Oskarshamn–Växjö och Västervik–Vimmerby–Nässjö–Jönköping. Det är pendlingsstråk som anses vara viktiga för hela länet.
Målet är att busstrafiken ska drivas enligt ett koncept som kallas Bus Rapid Concept, BRT. Grovt förenklat så går det ut på att "tänk tåg – kör buss".
– Bussarna är desamma, men det handlar om att anpassa infrastrukturen runt om, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Region Kalmar.
Det handlar om en utveckling som redan påbörjats där stoppen blir färre. Där man lägger pendlingshållplatser längs med de stora vägarna för att spara restid. Det kan också handla om förändringar i bokningsystemet. Biljetten ska vara löst när man kliver på för att tiderna då bussen inte är i rullning ska minimeras.